Vinnare av kulturmiljöpriset 2022 utsedd

Vinnare av kulturmiljöpriset 2022 utsedd

Vinnaren av Kävlinge kommuns kulturmiljöpris för 2022 har utsetts. Vi gratulerar Rosa Rydberg för sin mångåriga gärning inom kulturområdet i kommunen.

Det finns många fantastiska kommuninvånare som med sin kreativitet och sitt engagemang gör skillnad för andra och som bidrar till vårt mål att bli Skånes bästa boendekommun. Det vill vi uppmärksamma genom att varje år dela ut våra kommunpriser. Kulturmiljöpriset hyllar all kultur och kreativitet – oavsett om det är forskning, folkbildning, husrestaureringar, trädgårdsanläggningar eller litteratur, konst, dans, film eller foto.

Årets kulturmiljöpris tilldelas Rosa Rydberg, musiklärare på Olympiaskolan och dessutom engagerad i Kävlinge amatörteater och känd från många konserter i och utanför kommunen.

Motiveringen lyder:

Rosa Rydberg är en enastående duktig, drivande och positiv person som outtröttligt jobbar för mer kultur för kommunens invånare och besökare. Hon har under många år varit en drivande kraft i Kävlinge amatörteater både som arrangör bakom scenen och som skådespelare och sångare på scenen. På sitt jobb som musiklärare på Olympiaskolan låter hon skolans elever ta del av ett varierat och mångsidigt kulturutbud. 2016 var Rosa Rydberg med och startade ett av de tolv första Kulturcrew-projekten i Sverige, på Olympiaskolan. Kulturcrew skapar möten mellan det professionella kulturlivet och unga arrangörer.

Stort grattis till Rosa Rydberg!