Arkitekturfestivalen Arknat kommer till Barsebäckshamn

Arkitekturfestivalen Arknat kommer till Barsebäckshamn

Om en vecka välkomnas arkitekturstudenter från hela Skandinavien till Skåne för att skapa platser där arkitektur möter natur. Efter fjolårets tre unika vindskydd i nordöstra Skåne riktas nu fokus mot de västra delarna. Inom ramarna för arkitekturfestivalen Arknat får Barsebäckshamn nu ett unikt designat vindskydd.

- Vi är förväntansfulla inför vad studenterna kommer att skapa vid kusten utanför Barsebäckshamn. Det ska bli spännande att se hur arkitektur och natur kan flätas samman, säger kommunstyrelsens ordförande Pia Almström.

Arkitekturfestivalen Arknat går av stapeln vid två tillfällen i sommar och första omgången startar den 9 juni. På Borstahusen Camping i Landskrona kommer femton utvalda studenter från olika delar av Skandinavien att leva och verka. På mindre än två veckor ska deras designidéer realiseras i form av unika, platsdesignade vindskydd för allmänheten.

Arkitektdesignat vindskydd i Barsebäckshamn

Ett av sommarens tre första vindskydd kommer att byggas utanför Barsebäckshamn i Kävlinge kommun. Även Kronoskogen i Ängelholm och Lundåkrahamnen i Landskrona får vindskydd under juni månads arkitekturfestival. Samtliga platser ligger längs Skåneleden och kommer att bidra till att utveckla leden ytterligare.

- Jag minns med glädje de augustiveckorna vi hade i Skåne i fjol. Skåneleden har så många kilometer av variationsrik och stimulerande miljö och det lär vi upptäcka än mer i sommar, säger Martin Björklund, projektledare på Arknat.

Projekt med många bottnar

Tanken är att genom Arknat skapa vackra unika vindskydd som kan användas som rastplatser och därmed bidra till ökad utevistelse och folkhälsa. Arknat har genom åren uppmärksammats internationellt och prisats för sitt unika koncept där studenter, näringsliv, kommuner och allmänheten samarbetar för bästas resultat.

- Vi tvekade inte när vi fick förfrågan om att vara med i projektet. Förutom de uppenbara resultaten – att vi får ett unikt vindskydd och en möjlighet att visa upp en del av vår vackra kuststräcka – hoppas vi att ett projekt av detta slag kan väcka intresse för samhällsbyggnadsfrågor inom kommuner hos studenterna, säger Lina Rosenstråle, chef för sektor Samhällsbyggnad i Kävlinge kommun.

Intensivt och kreativt lärande

I kombination med föreläsningar får studenterna praktisk kunskap i träbyggnation och förståelse för byggmaterialets egenskaper. På plats finns inbjudna föreläsare och coacher som ska hjälpa och inspirera studenterna under sin vistelse. Bland de inbjudna finns holländska träarkitekten Boris Zeisser och stadsarkitekt Emina Kovacic från Karlshamn. Medarbetare från Swecos arkitekt- och konstruktionsverksamhet kommer aktivt och engagerat att handleda studenterna.

- Vi har en fantastisk organisation och kommer göra allt för att stötta studenterna till storverk. Funktionella och nyskapande vindskydd med plats för samvaro, vila, skydd och inspiration för oss människor. Studenterna kommer ta med sig erfarenheten från Arknat till sitt framtida yrke som samhällsbyggare med ökad förståelse för byggprocesser och träbyggnadsteknik som några exempel, säger Martin Björklund

Invigning den 22 juni

Onsdagen den 22 juni kommer vindskydden i Barsebäckshamn, Kronoskogen och Lundåkrahamnen att invigas. En inbjudan, med mer information om programmet för dagen, kommer inom kort

Besök arknat.com för mer information och bilder på tidigare års vindskydd