Kävlinge kommun och Löddeköpinge ligger strategiskt placerad i Skåne och Greater Copenhagen-regionen.

Designeroutlet-område i världsklass till Löddeköpinge, Kävlinge kommun

Kävlinge kommun, Skåne och Greater Copenhagen kan sommaren 2025 stoltsera med en besöks – och outletdestination i världsklass. Området i Löddeköpinge väntas bli en katalysator för fortsatta investeringar i hela regionen och visionen är att bli Skandinaviens främsta outletcenter för designermärken.

Nu har vi en seriös aktör som vill vara med och fortsätta utveckla vår unika handelsplats i Löddeköpinge. Vi välkomnar Rioja Estates Ltd. och deras svenska dotterbolag Malmö Designer Village, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Ett projekt i två faser

Projektet är uppdelat i två faser där fas 1 omfattar 90 märkesbutiker, 6 restauranger och kaféer samt lekplatser, platskontor och lager. Fas 2 innebär ytterligare 41 butiker, men även nya parkområden och ännu fler parkeringsmöjligheter. Bygglov beviljades den 7 december 2021 och omfattar totalt cirka 130 000 kvm varav 28 000 är uthyrningsbar butiksyta.

- Kommunen har sedan länge haft som mål att återta platsen som en handelsdestination och besöksmål, inte bara i Skåne utan i hela Greater Copenhagen-regionen, berättar Pia Almström.

Inbjudan till pressträff 23 mars

Journalister och media är hjärtligt välkomna till Kommunhuset i Kävlinge, Kullagatan 2, den 23 mars klockan 13.20 (+/- 5 minuter) för att möta representanter från aktören och kommunledningen. Vi ses en trappa upp från kommunhusets entré i anslutning till Harriesalen.

I samband med pressträffen finns möjlighet att ställa frågor och Kävlinge kommun kommer också att delge intresserade ett fördjupningsunderlag samt visionsbilder.