Fyra av fem är nöjda med äldreomsorgen i Kävlinge – Men det finns möjlighet till förbättringar

Pressmeddelande -

När Socialstyrelsen idag redovisade resultaten av undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” så var fyra av fem nöjda. Samtidigt finns det mycket som kan bli bättre.
- Det finns områden som behöver ses över för djupare analys och åtgärder, säger Leila Misirli, chef för sektor omsorg.

Varje år undersöker Socialstyrelsen vad de äldre i landet tycker om äldreomsorgen, en enkät skickas ut till 65-åringar och äldre som bor i ordinärt boende med stöd av hemtjänst eller som bor på särskilt boende för äldre. Idag kom resultatet från årets undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” som är menad att sporra insatser och utveckling för landets äldre invånare.
- Vårt engagemang och fokus på vad vi kan göra bättre för den enskilde ska alltid vara vår prioritet, säger Annsofie Thuresson, ordförande i omsorgsnämnen i Kävlinge kommun.

Utvecklingsmöjligheter

Resultaten för Kävlinge kommun i undersökningen är fallande. Nöjdheten med omsorgen har under de senaste tre åren gått ner från 90 % till 81% i år. Vikande siffror syns dock både i Kävlinge kommun, Skåne och riket i stort. En stor del i det har pandemin som pågått i två år när enkäten skickades ut i våras. För att nå en omsorg i världsklass måste Kävlinge kommun jobba hårt framöver.
- Nu ska enheterna analysera sina resultat och fortsätta att utveckla omsorgen i Kävlinge kommun, säger Annsofie Thuresson, ordförande i omsorgsnämnden.

Positiva resultat

En hel del av resultaten i enkäten är bra: fyra av fem tycker äldreomsorgen är bra, 95% tycker att personalen bemöter dem på ett bra sätt, och 87% känner förtroende för personalen. Samtidigt finns det mycket som kan utvecklas.
- Det finns områden som behöver ses över för djupare analys och åtgärder. Vi måste tydligare arbeta med likvärdighet mellan våra särskilda boenden och inom hemtjänstområdena. Vi fortsätter med målsättningen att Kävlinge kommuns omsorg ska tillhöra de bästa i Sverige, säger Leila Misirli, chef för sektor Omsorg i Kävlinge kommun.

Projekt framåt

Flera projekt är redan igång för att arbeta mot den högt satta målsättningen. Den unika satsningen Music in mind är en, Nollvisionen för undernäring hos äldre än en och certifierade Stjärninstruktörer är en annan.
- Vi siktar högt och har många steg att ta innan vi når dit men vi har börjat gå och jobbar hårt tillsammans som ett lag för att nå dit, säger Leila Misirli.

Annsofie Thuresson (M)

Ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 92 05
Leila Misirli

Sektorschef Omsorg 046-73 90 00 (vxl)