Goda resultat efter första kvartalet 2023

Goda resultat efter första kvartalet 2023

Kävlinge kommun prognostiserar ett positivt resultat för första kvartalet 2023 på 21,9 mkr, vilket är bättre än det budgeterade resultatet (13,0 mkr).

Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott på 8,3 mkr där kommunledningens verksamheter lämnar ett överskott på 5,4 mkr och Samhällsbyggnad lämnar ett överskott på 3,1 mkr. Även finansförvaltningen prognostiserar en positiv avvikelse på 6,1 mkr.

Utbildningsnämnden och Bygg- och miljönämnden är i balans medan Arbetsliv- och fritidsnämnden visar ett mindre underskott som härrör externt gymnasium. Det finns utmaningar i Omsorgsnämnden som beror på kraftiga prishöjningar för färdtjänst och ökat behov av omsorg. En sammanvägande bedömning kommer att göras för att fördela medel mellan enheterna inom Omsorg och ta fram åtgärder för att nå en budget i balans vid årets slut.

- Det känns bra att vi bibehåller en ekonomi i balans trots ett tufft ekonomiskt läge och satsningar på flera stora lokalprojekt såsom Tolvåkerskolan, Harjagersbadet och det nya kommunhuset i Stationsstaden. Även om 2023 är tufft kommer 2024 att bli ännu mer utmanande. Då är det tryggt att ha en välfungerande organisation och ekonomi, säger kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson.

Victoria Galbe

Ekonomichef 046-73 91 65