En fimp i sanden påverkar väl inte dig? En av bilderna i fotoutställningen som visats på Barsebäcksstrand under sommaren. Foto: SYSAV

Kävlinge kommun är en av de fem bästa kommunerna på skräpplockning

Varje år tar Håll Sverige Rent fram ett index för Sveriges kommuner och deras arbete med att förebygga nedskräpning. I år var Kävlinge kommun en av de nominerade kommunerna till utmärkelsen tillsammans med Botkyrka, Kalmar, Stockholm och vinnaren Gävle.

Håll Sverige Rents kommunindex är en sammanställning där kommunerna bland annat får poäng utifrån antal skräpplockare som engagerat sig i kommunen, antal skolor och förskolor med Grön Flagg och svaren i en nationell enkät.

Kävlinge kommuns arbete med att förebygga nedskräpning omfattar bland annat en fotoutställning med temat ”Det påverkar väl inte dig?” som är framtagen tillsammans med SYSAV. Utställningen lyfter fram nedskräpningens effekter på djur, natur och barn och visades vid Barsebäcksstrand under denna och förra sommaren.

En starkt bidragande orsak till Kävlinges fina placering är också engagemanget kring skräpplockardagarna där skolor och föreningar i kommunen varit delaktiga. Kommunens driftentreprenörer gör också en stark insats genom att sköta städningen samt räkna och väga skräpet i kommunen några gånger per år.

- Det är roligt att vi blev nominerade och kul att vårt miljöstrategiska arbete inom kommunen ger resultat. Stort tack till SYSAV och alla duktiga skräpplockare i kommunen. Jag vill också lyfta fram mina kollegor som jobbat med detta. Särskilt tack till Ann Persson som pensionerade sig från sin tjänst som miljöstrateg under året, säger Ola Åkesson, stolt och engagerad gatuingenjör i Kävlinge kommun.

Mer information om Hålls Sverige Rents kommunindex

Kontaktperson:

Ola Åkesson, gatuingenjör
    E-post: ola.akesson@kavlinge.se

Faktaruta: En fimp i sanden påverkar väl inte dig?

Läs mer om fotoutställningen på SYSAVs webbplats: En fimp i sanden påverkar väl inte dig?

En enda fimp på marken är en av de 1 miljard fimpar som varje år slängs på gator och stränder i Sverige. En fimp innehåller plast och en mängd andra miljöfarliga ämnen som kadmium och arsenik. Cigarettfimpen är vårt vanligaste skräp och hamnar ofta i dagvattenbrunnar, följer med ut i havet och sprider miljögifter. Håll stranden ren.