Kävlinges ekonomi stabil inför 2024

Kävlinges ekonomi stabil inför 2024

Den ekonomiska rapporten för tredje kvartalet 2023 godkändes i kommunstyrelsen den 30 september. Förslag om att ta bort det överskottskrav som beslutades i budgeten för 2024 kommer att tas upp för beslut i kommunfullmäktige den 13 november.

Det prognostiserade resultatet för 2023 är positivt och uppgår till 82,4 mkr. Det är 69,4 mkr bättre än budgeterat. Det starka resultatet förklaras av högre skatteintäkter med 35 mkr, högre exploateringsintäkter än budgeterat samt orealiserade marknadsvärden på beräknat 27 mkr.

Nämnderna uppvisar ekonomisk balans i relation till budget med undantag för överförmyndarverksamheten och köp av extern gymnasieverksamhet. I samband med budgetpropositionen för 2024 tillfördes medel till de generella statsbidragen. Kävlinge kommuns tillskott motsvarar 21,5 mkr.

- Trots tuffa ekonomiska tider ser ekonomin i Kävlinge relativt sett stabil ut inför 2024. Vi kan konstatera att med hjälp av engångsintäkter och tillskott av generella statsbidrag kan vi trots vikande skatteunderlag ta bort beslutat överskottskrav på 5 mkr inför 2024, säger kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson.

Vår vision: Vi formar framtiden!

I Kävlinge kommun finns en stark drivkraft att göra verklighet av drömmar. Tillsammans skapar vi de bästa möjligheterna för alla människor att utvecklas och njuta av en hög livskvalitet. Vi är en kommun där alla trivs och känner sig 100% välkomna.

Här finns småstadens trygghet och natursköna omgivningar med närhet till storstädernas utbud. Med nyskapande idéer lägger vi grunden till en hållbar, trygg och meningsfull tillvaro och vi strävar efter att inspirera andra med våra initiativ.

Välkommen till Kävlinge - mitt i naturen med å, hav och öppna landskap men ändå med flera städer på smidigt pendlingsavstånd. Vi formar framtiden! I Kävlinge kommun, med våra drygt 30 000 invånare, finns en stark drivkraft att göra verklighet av drömmar. Tillsammans skapar vi de bästa möjligheterna för alla människor att utvecklas och njuta av en hög livskvalitet. Det gör vi genom hög service och tillgänglighet, välfärdstjänster i framkant, trygga boendemiljöer, ett gott företagsklimat och en rik fritid för våra kommuninvånare.

Victoria Galbe

Ekonomichef 046-73 91 65