Vindra, Elsie och Viggo klipper bandet tillsammans med Camilla Mårtensen och Pia Almström. Sexåringarna har alla varit med om såväl vattenläckan i den gamla förskolan som flytten till de provisoriska paviljongerna under byggtiden.

​Lackalänga förskola invigd

Torsdagen den 20 maj, på självaste Förskolans dag, invigdes den senaste av Kävlinge kommuns nybyggda förskolor – Lackalänga förskola. Kommunstyrelsens ordförande Pia Almström och utbildningsnämndens ordförande Camilla Mårtensen klippte bandet tillsammans med förväntansfulla och ivriga barn, dagen till ära utklädda till sina favoritfigurer från sagans värld.

I strålande solsken och under en portal av ballonger höll Pia Almström och Camilla Mårtensen ett kort invigningstal medan förskolans barn mumsade på glass.

- Det är första gången jag klipper band tillsammans med Madicken, Hattmakaren och en enhörning, fastslog Camilla Mårtensen strax innan hon assisterade de tre barnen då det blågula bandet skulle klippas.

Lackalänga förskola flyttade in i sina nya lokaler innan jul men har väntat med den officiella invigningen tills utemiljön stod klar. Förra veckan fick förskolans omkring hundra barn äntligen tillgång till den stora grönskande gården med kullar, små stugor, gungor och klätterredskap.

- Både inne- och utemiljön utgår från Lackalänga förskolas pedagogiska idé Lustfyllt lärande i sagans värld och innehåller ett rikt utbud av material som stimulerar fantasi, kreativitet och samspel, berättar förskollärare Pernilla Tegnér.

Förskolans personal har varit involverade under hela inredningsarbetet och har haft ett nära samarbetat med företaget Lekolar, som utvecklar lärmiljöer för förskola och skola.

-Vi ville inte ha vanliga traditionella förskolelokaler, för vi är ingen vanlig traditionell förskola. Vi jobbar mycket med berättande, drama och musik och det ville vi skulle synas i våra lokaler, berättar förskollärare Pernilla Tegnér.

Lustfyllt lärande i sagans värld

Nyfiken på Lackalängas pedagogiska idé Lustfyllt lärande i sagans värld? Följ deras nystartade Instagramkonto, där de berättar om hur de arbetar: instagram.com/lackalanga.forskola

Lackalänga förskola är byggd enligt kommunens nya funktionsprogram för förskolor och anpassat efter vårt arbetssätt med små barngrupper. Funktionsprogrammet innehåller tydliga riktlinjer för allt från antal barn per kvadratmeter till detaljer kring materialval, färgsättning och höjd på möbler – allt för att garantera trygga och kreativa lärmiljöer med hållbarhet i fokus.

Miljön är inbjudande i dämpade kulörer så att barnens spår av lärande blir det största blickfånget.

Sagans värld är aldrig långt borta – vare sig man är ute eller inne – och musikinstrumenten är alltid lätta att nå.