Ny chef utsedd för sektor Utbildning i Kävlinge kommun

Ny chef utsedd för sektor Utbildning i Kävlinge kommun

Johan Holmqvist blir ny chef för sektor Utbildning i Kävlinge kommun. Han kommer närmast från tjänsten som skolchef i Tomelilla kommun.

- Det känns jättespännande och utmanande att komma till en kommun med högt ställda mål och goda resultat inom skola och förskola. Det är inspirerande att börja arbeta i en kommun som tidigare fått utmärkelsen Sveriges kvalitetskommun och som är lagom stor för att lyckas med goda samarbeten över verksamhetsgränserna - perfekt helt enkelt, säger Johan Holmqvist.

De senaste åren har Johan Holmqvist varit skolchef i Tomelilla kommun där han lett skolverksamheten inom grundskola och förskola. Johan har en idrottslärarbakgrund som han senare kompletterade med en jur.kand och han har tidigare haft flera ledande chefsroller inom utbildningsområdet i bland annat Eslövs kommun och Vellinge kommun.

- Jag är väldigt nöjd med att vi har rekryterat Johan Holmqvist till uppdraget. Det har varit ett mycket stort intresse för tjänsten som chef för sektor Utbildning och Johan har rätt kompetens och erfarenhet att tillsammans med våra kompetenta skolledare och pedagoger ta vår skola och förskola vidare mot våra högt uppsatta mål. Jag ser fram emot att hälsa Johan välkommen till Kävlinge kommun, säger kommundirektör Mikael Persson.

Johan Holmqvist tillträder sin tjänst den 6 februari 2023 och efterträder Barbro Börjesson som går i pension.