Nya stambanan: Östlig dragning och öppenhet för alternativa lösningar förordas

Nya stambanan: Östlig dragning och öppenhet för alternativa lösningar förordas

I Kävlinge kommuns utlåtande till Trafikverket med anledning av den planerade höghastighetsjärnvägen mellan Lund och Hässleholm förordas en östlig dragning av stambanan. Vi lyfter även vikten av att motverka barriäreffekter, att värna värdefull mark och miljö samt att ha flexibla processer som ser till nya tekniska förutsättningar.

Kävlinge kommun anser att nya stambanor kan spela en viktig roll i regionens utveckling och att det finns ett behov av att öka kapaciteten i det skånska järnvägsnätet. Den nya järnvägen innebär stora nyttor men kommer också att innebära barriärer och nya intrång i landskapet, vilket påverkar såväl människors livsmiljö som värdefulla natur- och kulturmiljöer. Det är därför av stor vikt att underlaget är gediget och att processen är anpassad för att hantera infrastrukturprojekt av denna karaktär.

- Vi förordar i vårt yttrande en östlig dragning av järnvägen. I vår utredning har vi sett specifikt på Kävlinge kommun, men vi har respekt och förståelse för att övriga kommuner också dras av stora intrång, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Kävlinge kommun anser att den nuvarande processen gör det svårt att utvärdera de lokaliseringsalternativ som Trafikverket har föreslagit. Eftersom processen i nuläget är låst vid att utgå från en järnvägsbank finns det en risk att den järnväg som byggs inte är den som tar störst hänsyn till landskapet och de människor som bor där.

- Vi har förståelse för Trafikverkets processer, men vill ändå lyfta vikten av att även i ett tidigt skede ta hänsyn till nya förutsättningar. Tekniska utformningar skjuts fram till senare i processen trots att det skulle kunna ge helt andra resultat för vilken lokalisering som är mest lämplig. Den senaste tidens engagemang för landbroar är ett bra exempel på att det finns alternativa lösningar, säger Pia Almström.

Kävlinge kommun har gjort nedanstående ställningstaganden till Trafikverkets föreslagna korridorer för lokalisering av stambanan. Alla ställningstaganden motiveras utförligare i vårt yttrande till Trafikverket.

Kävlinge kommun anser:

• Att endast lokaliseringsalternativ Hässleholm C – Lund C1 och Hässleholm C – Lund C2 är möjliga alternativ för en ny stambana, övriga alternativ bör utgå som fortsatta utredningsalternativ.
  • Att områden med värdefulla naturvärden väster om Lilla Harrie ska utgå från korridoren.
  • Att barriäreffekter för Lilla Harrie ska motverkas. Relationen Lilla Harrie och Kävlinge tätort ska bibehållas.
  • Att en samförläggning med befintlig infrastruktur i de avsnitt där det är möjligt bör prioriteras, exempelvis befintlig Södra stambana och E22, för att på så sätt minska nya barriäreffekter för Lilla Harrie och andra byar.
  • Att det är av stor vikt att en övergång över Kävlingeån bidrar med positiva effekter, exempelvis genom att tillföra nya rekreationsstråk över ån.
  • Att korridoren i norra delen av kommunen anpassas så att den inte påverkar det storskaliga jordbrukslandskapet med jordbruksmark klass 10.
  • Att ett större respektavstånd säkerställs till kyrkbyn Virke, då en del av den kulturhistoriska kopplingen kommer gå förlorad om de få husen i kyrkans närhet påverkas av den nya järnvägssträckningen.
  • Att kommunens nordöstra delar i konsekvensbedömningen behöver hanteras som ostört område när bullerpåverkan utreds.