Pressinbjudan: Första spadtaget av nya Tolvåker

Den 1 juni grävs det första spadtaget av en ny skolbyggnad som en del av den kraftfulla förnyelsen av Tolvåkersområdet. Det som kommer att ge Löddeköpinge ett modernt och hållbart centrum för utbildning, kultur och föreningsliv.

Efter omfattande förberedelser, bland annat med ledningsarbete och rivning av Söderparkskolan, har utvecklingen av Tolvåkersområdet nu gått in i nästa fas. Bygglovet för den nya skolbyggnaden har beviljats och nu börjar vi bygga. Det första spadtaget tas den 1 juni klockan 10 av politiker, skolledning och elever tillsammans med representanter från KKL och byggherren Peab.

Tid: 1 juni klockan 10
Plats: Bollvägen 6, Löddeköpinge.

En helt ny skolbyggnad ska ersätta Tolvåkerskolan och mellanstadiedelen av Söderparkskolan. Skolan blir på två våningar, med plats för cirka 930 elever inklusive Söderparksskolan befintliga byggnad som ska bevaras. Den nya skolbyggnaden och två idrottshallar väntas stå klar till våren 2024. Vi bygger med höga miljökrav och placerar solceller på idrottshallens tak.

Förnyelsen av Tolvåkersområdet

Läs mer om alla delar i förnyelsens av Tolvåkersområdet som pågår i flera år. När allt är färdigt kommer Tolvåkersområdet vara en central plats för Löddeköpinges barn, unga och föreningar – med förskola, skolor, fritidsgård, kulturskola, aktivitetspark och idrottshallar.