Visionsbild över den nya busshållplatsen med gång- och cykelväg vid Lödde centrum.

Pressmeddelande -

Pressinbjudan: Invigning av Barsebäcksvägens nya gång- och cykelväg i Löddeköpinge

Tisdagen den 28 maj invigs den nya gång- och cykelvägen längs Barsebäcksvägen i Löddeköpinge. Sedan hösten 2023 har arbetet med att knyta ihop Barsebäcksvägen med Lödde centrum pågått. Nu är det dags för invigning!

Den 28 maj kl 09.30 blir det invigning med bandklippning och tal av politiker på plats. Även Skånetrafiken och bussbolaget Nobina kommer att delta. Media är varmt välkommen att närvara vid ceremonin samt för intervjuer efteråt.

• Tid: Tisdagen den 28 maj klockan 09:30.
  • Plats: Barsebäcksvägen i Löddeköpinge, vid busshållplats Lödde centrum på södra sidan av vägen.
  • Parkering: P-plats finns vid Lödde Centrum.

Tanken med byggprojektet har varit att öka bykänslan genom att knyta ihop Barsebäcksvägen med Lödde Centrum på ett bättre sätt. Barsebäcksvägen har därför byggts om till en upphöjd bygata och fått en bredare gång- och cykelväg. Dessutom har busshållplatserna vid Lödde Centrum moderniserats och en ny liten vistelseyta med ett vårdträd har anlagts vid Vikhögsvägen. Vårdträdsplatsen kommer förhoppningsvis att bli en lugn och grön oas för de boende i närområdet under lång tid framöver.

Kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson kommer tillsammans med tjänstemän från Kävlinge kommun att klippa bandet och inviga den nya cykelvägen.

De senaste åren har Kävlinge kommun arbetat intensivt med att förbättra möjligheterna för hållbart resande i kommunen, genom att anlägga fler gång- och cykelvägar samt bygga nya busshållplatser vid Köpingevägen och Landskronavägen i Löddeköpinge, men också i Lilla Harrie, Kävlinge och Barsebäck. Nu har också gång- och cykelvägen vid Barsebäcksvägen färdigställts.

Varmt välkomna!

Kontaktperson:

Thomas Landén
Teknisk chef, Sektor Samhällsbyggnad
E-post: thomas.landen@kavlinge.se

Fakta om byggprojektet:

Projektstart: 14 augusti 2023
Projektet avslutat: 28 maj 2024
Entreprenör: FASAB
Projektör och byggledning:Systra
Beställare: Kävlinge kommun

Vad har projektet inneburit?

• Barsebäcksvägen förbi Lödde centrum har höjts upp, så att det inte blir några skarpa nivåskillnader mellan vägen och gång- och cykelbanan.
  • Gångbanan på södra sidan av Barsebäcksvägen har breddats mellan Valhallsvägen och Vikhögsvägen för att möjliggöra gång- och cykeltrafik på ett trafiksäkert sätt.
  • Befintliga busshållplatser har moderniserats enligt Skånetrafikens nya standard.
  • Gatubelysningen har ersatts med nya stolpar och energisnåla lampor.
  • 1000 meter vattenledningar har fått nya ledningsrör.

Välkommen till Kävlinge - mitt i naturen med å, hav och öppna landskap men ändå med flera städer på smidigt pendlingsavstånd. Vi formar framtiden! I Kävlinge kommun, med våra drygt 30 000 invånare, finns en stark drivkraft att göra verklighet av drömmar. Tillsammans skapar vi de bästa möjligheterna för alla människor att utvecklas och njuta av en hög livskvalitet. Det gör vi genom hög service och tillgänglighet, välfärdstjänster i framkant, trygga boendemiljöer, ett gott företagsklimat och en rik fritid för våra kommuninvånare.