Centralt på Mårtensgatan 33 i Kävlinge håller en tillfällig park på att anläggas, i väntan på att en ny fastighet ska byggas på platsen.

Pressinbjudan: Invigning av Kävlinges första popup-park

Fredagen den 12 maj invigs den första popup-parken i Kävlinge kommun. På Mårtensgatan 33, där tidigare Öhrströms möbelaffär låg, har nu en mysig park med återbruk som tema poppat upp, med boulebana, minibibliotek, utescen, flera olika sittytor och massor av annat kul.

Den 12 maj kl 13.00 blir det festlig invigning med bandklippning, musik och en glassvagn på plats. Media är varmt välkommen att närvara vid ceremonin.

• Tid: Fredagen den 12 maj klockan 13:00
  • Plats: Popup-parken på Mårtensgatan 33 i Kävlinge (vid korsningen Mårtensgatan/Västergatan)

I väntan på att ett nytt hus ska byggas på tomten har en tillfällig popup-park anlagts, som kommer att finnas på platsen under cirka 3-4 år. Parken är den första i sitt slag i Kävlinge kommun och är tänkt att användas både för avkoppling och aktiviteter. Testa gärna Piffl-boxen som erbjuder olika lekutrustningar, låna, läs eller byt en bok i minibiblioteket eller spela boule. Dessutom kommer foodtrucks att kunna boka in sig på två platser längs Mårtensgatan.

Kommunstyrelsens ordförande Annsofie Thuresson och bygg- och miljönämndens ordförande Anders Lindvall står på scenen tillsammans med elever från Kulturcrew på Olympiaskolan och Annelundsskolan. Det finns möjlighet för intervju med både politiker, projektledare och elever. Under invigningen är även Kävlinge bouleklubb och Stinas I Parken på plats.

Inflytande och hållbarhet

Det är tack vare några av våra kulturcrew-elever som popup-parken har fått en utescen. Eleverna träffade under hösten 2021 Johan Douglies, ordförande i Arbetsliv- och fritidsnämnden, för att prata om kultur i skolan och på fritiden. Eleverna presenterade då en önskelista på saker som de saknade i kommunen. En av sakerna var en utescen, som alltså nu blivit verklighet.

Återbruk är ett genomgående tema i parken. Cirka 75 lastpallar har sparats för att kunna återanvändas till soffor och utescen. De små träden är planterade i de gamla trädkrukorna som förut använts på Unionstorget. De nyinköpta picknickbänkarna och telefonkiosken kan användas var som helst när denna park rivs och flyttar vidare, precis som piffl-boxen, konstgräsmattan och spelinfällningarna. Den energisnåla ledbelysningen är satt för trygghet och partybelysningen för myskänslan. Upplev musik, mat och aktivitet på samma plats.

Varmt välkommen att fira med oss den 12 maj!

Kontaktperson:

Camilla Persson
Landskapsingenjör
E-post: camilla.persson@kavlinge.se

Fakta om Kulturcrew:

Kulturcrew är en modell för barn och ungas delaktighet och inflytande i kulturlivet, i skolan eller på fritiden. Kulturcrew-modellen kommer från Danmark och Kävlinge kommun var en av de 6 första kommunerna i Sverige som började jobba med Kulturcrew 2016, i samverkan med grannkommuner i Skåne. Vi har i dag Kulturcrew på fyra mellanstadier: Annelund, Olympia, Skönadal och Nyvång.

Läs mer här: https://kavlinge.se/barn-och-utbildning/grundskola/arbetssatt-i-grundskolan

Fakta om fastigheten Olof 1, Mårtensgatan 33:

Här på Mårtensgatan 33, har det sprudlat av aktivitet sedan sent 1800-tal. Här låg då ett av de äldsta husen på Mårtensgatan. Redan då var det en central plats i byn med närhet till den viktiga järnvägen. År 1929 köpte Nils Öhrström huset på Mårtensgatan 33 och flyttade sin möbelaffär hit. Det har varit möbelaffär fram till 2014 då Nils barnbarn lade ner sin verksamhet och sålde huset. Den nya ägaren hade loppmarknad i lokalerna men sålde till slut huset vidare till kommunen år 2020 för 5 miljoner kronor.

Illustrationen Popup_illustration_skylt.png visar ett förslag på hur parken kan se ut.

Foto popup-boule.jpg visar popupparken under uppbyggnad.