Visionsbild Kävlinge kommun av Länge Leve

Pressmeddelande -

Satsning på bygglov, service och bemötande gav resultat för Kävlinge kommuns företagsklimat 2022

Sveriges kommuner och regioner (SKR) släppte i dagarna ”Öppna jämförelser av företagsklimatet” och trenden är tydlig - den positiva utvecklingen för Kävlinge kommun fortsätter. Den mest påtagliga förbättringen märks inom bygglov där Kävlinge kommun klättrar 24 punkter jämfört med föregående år.

De reella förutsättningarna för Kävlinge kommuns företag är god och tål att jämföras såväl regionalt som nationellt, vilket uppmärksammades av bland annat av Småföretagarna hösten 2022. Vad gäller det lokala företagsklimatet samt kommunens service och bemötande har det dock funnits förbättringsmöjligheter enligt det lokala näringslivet. Flera satsningar har därför gjorts och fler planeras. Exempelvis har ett företagarråd med representanter ur både det lokala näringslivet och Kävlinge kommun bildats, satsningar på att korta bygglovshandläggningstiderna har gjorts och kompetenshöjande utbildningar för tjänstepersoner avseende service och bemötande gentemot företagen har påbörjats. Det är resultatet av dessa satsningar som man troligtvis börjar skörda frukterna av då man tittar på nöjd-kund-index (NKI) i öppna jämförelser av företagsklimatet.

- Vi är på rätt väg! säger Aida Zubic Prag, enhetschef för bygg- och miljöenheten i Kävlinge kommun. Klivet inom bygglov och de goda siffrorna gällande vårt bemötande är ett resultat av vårt gedigna arbete med att korta handläggningstiden och förbättra vår service gentemot såväl kommuninvånare som företagare.

Annsofie Thuresson, kommunstyrelsens ordförande i Kävlinge kommun, ser också positivt på utvecklingen.

- Det är glädjande att vi ser ett förbättrat resultat. Samverkan är ett fokusområde för oss och vi vill vara en möjliggörare för vårt näringsliv. Detta visar att vi är på rätt väg.

Ett företagsklimat över riksgenomsnittet
Kävlinge kommun utmärker sig genom att ligga över riksgenomsnittet inom bland annat följande områden:

• Bygglov
  • Livsmedelskontroll
  • Bemötande
  • Tillgänglighet
  • Effektivitet

För mer statistik och tabeller och utveckling över tid hänvisas intresserade till Kolada.

Kontaktperson angående förbättringsresan inom bygglov
Aida Zubic Prag, enhetschef bygg- och miljöenheten i Kävlinge kommun
Mejl: aida.prag@kavlinge.se