Skånetrafiken tar över färdtjänst

Skånetrafiken tar över färdtjänst

Kävlinge kommun och Skånetrafiken har tecknat avtal om att Skånetrafiken från och med den 1 april 2022 övertar färdtjänsten i Kävlinge kommun. Med detta nya avtal får resenärerna en dygnetruntöppen beställningscentral och möjlighet till längre resor.

- Skånetrafiken har en samlad lösning för färdtjänsten och kan erbjuda service som en liten kommun som Kävlinge inte har möjlighet till i egen regi, säger Annsofie Thuresson, Omsorgsnämndens ordförande.

Med det nya avtalet kommer färdtjänstresenärerna att kunna åka över hela Skåne. Resorna beställs enkelt dygnet runt via Skånetrafikens kundtjänst för serviceresor eller i den nya app för serviceresor som Skånetrafiken lanserade i höstas.

- Det är viktigt för både oss och Skånetrafiken att resenärerna upplever att det är enkelt och tryggt att boka och resa med färdtjänst, förklarar Annsofie Thuresson.

De beslut om färdtjänst som finns idag löper vidare under den period som beslutet gäller, även efter att Skånetrafiken tagit över. När besluten sedan ska förnyas görs det hos Skånetrafiken.

Skånetrafiken tar hand om allt

Skånetrafikens organisation kommer från den 1 april 2022 att hantera helheten; från ansökan och beslut om färdtjänst till bokning av resor.

- Vi är glada över förtroendet att få ta över färdtjänsten i Kävlinge kommun. Det är en naturlig del att utöka uppdraget när vi har kapaciteten och även samarbetar med flertalet kommuner i Skåne. Det blir ett bra flöde på fordonen vilket leder till en bättre samordning, hållbarhet och mindre sårbarhet, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef Serviceresor på Skånetrafiken.

Hållbart resande

För Kävlinge kommun är det viktigt att kunna ge bra förutsättningar för ett mer hållbart resande, vilket avtalet med Skånetrafiken gör.

- Skånetrafiken arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor med fokus på klimat och även ur ett socialt- och hälsoperspektiv, berättar Annsofie Thuresson.

Den 1 april 2022 tar Skånetrafiken över färdtjänstuppdraget i Kävlinge kommun. I början av februari kommer alla som idag är beviljade färdtjänst att få information om övergången och om hur de framöver bokar sina resor.

Annsofie Thuresson (M)

Ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 92 05