Stor satsning mot undernäring hos äldre

Stor satsning mot undernäring hos äldre

Kävlinge blir en av två testkommuner när Sveriges innovationsmyndighet Vinnova nu satsar tio miljoner kronor i ett projekt som ska få bort undernäringen hos äldre.

Efter att ha deltagit i förstudien för projektet Nollvisionen för undernäring hos äldre har Kävlinge kommun valts ut som en av två testbäddar när projektet nu går in i nästa fas.

Sammanlagt fjorton privata företag, offentliga myndigheter och organisationer ska arbeta för att lösa problemet med undernäring. Målet är en skalbar och tillgänglig arbetsmodell för Sveriges kommuner och landsting att implementera.

– Detta projekt är en fantastisk möjlighet för oss. Det krävs att vi arbetar på bred front för att minska risken för undernäring hos våra äldre och det kommer vi verkligen att kunna göra nu, säger Annsofie Thuresson, ordförande i Omsorgsnämnden i Kävlinge kommun.

Merparten av de 1,9 miljoner i Sverige som är äldre än 65 år bor hemma. Av dessa är fler än 60 procent undernärda, eller riskerar att bli det. Under ledning av Livsmedelsakademin har projektet hittills identifierat ett antal nyckelområden för att komma tillrätta med undernäringsproblematiken. Målet är att genom samverkan och innovation skapa den individanpassade samhällsförändring som krävs för att lösa problemet med undernäring.

– Vi har under en längre tid arbetat målmedvetet för att förbättra måltidssituationen för våra äldre. Trots många aktiviteter, som exempelvis måltidsvänner och kioskvagnar, kan vi inte lösa problemet med undernäring själva. Vi behöver samarbetspartners och ser fram emot att få vara en del av lösningen, säger Marina Rahm, chef för Måltidsservice i Kävlinge kommun.

Nollvision för undernäring hos äldre – mer information om projektetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster