Visionsbild över entrén till Kävlinge kommuns nya Medborgarhus. Illustration: Fojab Arkitekter

Upphandling av entreprenör till Kävlinge kommuns nya Medborgarhus

Projekteringen av Kävlinge kommuns nya Medborgarhus är klar och nu inleds upphandlingen av entreprenör. Ambitionen är att påbörja byggandet av den miljöcertifierade fyravåningsbyggnaden efter sommaren 2020.

Kävlinge kommuns nya Medborgarhuset blir en mötesplats med hög tillgänglighet där kommuninvånarna ska känna sig 100 % välkomna. Huset kommer att certifieras med Miljöbyggnad Guld, vilket bland annat lett till miljövänliga val såsom solceller på taket och bergvärme.

– Vi måste alla ta ansvar för att skapa ett hållbart samhälle och i Kävlinge kommun har vi ett tydligt miljömål. Det kändes därför självklart att bygga enligt den högsta miljöcertifieringen; Miljöbyggnad Guld, förklarar Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Under förarbetets alla faser har Fojab Arkitekter, Sweco Management, KKB och Kävlinge kommun haft ett nära samarbete för att tillsammans komma fram till vilka krav och förutsättningar som finns för att skapa ett så komplett och fullvärdigt medborgarhus som möjligt.

– Det har varit en ära att få delta i gruppen med fantastiskt duktiga projektörer som tillsammans tagit fram ett arkitektoniskt fint hus som kommer ge ett stort mervärde åt kommunens invånare, och som dessutom har ett stort fokus på hållbara lösningar, säger Nina Svanberg, projekteringsledare Sweco Management

Nu går projektet in i en ny spännande fas.

– Vi har påbörjat upphandlingsprocessen som kommer att pågå nu under april och maj. Vi hoppas kunna ta det första spadtaget efter sommaren, säger Jimmie Persson, fastighetschef på KKL, KKB Fastigheters systerbolag för samhällsnyttiga fastigheter.

Vid val av entreprenör och vid uppförandet av huset kommer följande egenskaper att värderas högt:

• Kunskap och yrkesskicklighet
  • God samarbetsförmåga
  • Förmåga att på ett effektivt och engagerat sätt driva projektet framåt
  • God förmåga att arbeta med angivna tider och budget
  • Förmåga att tydligt och öppet kommunicera med beställaren
  • Utföra arbetet på ett strukturerat och organiserat sätt

Miljöbyggnad med karaktär

Medborgarhuset byggs i fyra våningsplan på vardera 5000 kvadratmeter och med en källare. Det kommer att smälta in fint i den lokala arkitekturen och bland annat spegla inslag från det närliggande stationshuset. Fasaden pryds med ett terrakottafärgat tegel med inslag av zinkplåt och huvudentrén kommer att vätta mot det nya stationstorget.

Entréplanet kommer att vara öppet för alla. Här finns reception, KKB’s Bo-butik, forskarrum och ett bibliotek som lockar till lärande och samarbete med kommunens skolor och förskolor. Våning två och tre utgör kontorsplan med moderna arbetsplatser i en aktivitetsbaserad miljö.

På översta planet byggs en stor och luftig fullmäktigesal, café och bokningsbara mötesrum. Överst på huset placeras en stor takterrass med magnifik utsikt över Kävlinge och det vackra landskapet runt omkring.