Vaccinationskrav föreslås för omsorgsnära arbete

Vaccinationskrav föreslås för omsorgsnära arbete

För att minska risken för smittspridning bland riskgrupper föreslås vaccinationsintyg för nyanställningar inom Kävlinge kommuns omsorgsverksamhet samt att ovaccinerade medarbetare så långt det är möjligt inte ska utföra omsorgsnära uppgifter. Vid sammanträdet den 9 december tar Omsorgsnämnden ställning till förslaget.

Kävlinge kommuns omsorgsnämnd väntas vid sammanträdet den 9 december föreslå Kommunstyrelsen att besluta om att kräva vaccinationsintyg för nyanställningar inom omsorgsnära arbeten. I samma ärende föreslås att befintliga medarbetare, som inte kan eller vill uppvisa att de är vaccinerade mot covid-19, i så stor utsträckning som möjligt på sin nuvarande arbetsplats ska arbeta med uppgifter som inte är omsorgsnära.

- De som nyttjar våra omsorgstjänster ska känna sig trygga med att vi gör allt vi kan för att minska risken för smittspridning. Inom omsorgen träffar vi dagligen sköra personer som måste skyddas. En av våra smittskyddsåtgärder är att se till att i så stor utsträckning som möjligt låta vaccinerade medarbetare utför det vi kallar omsorgsnära arbetsuppgifter, berättar Omsorgsnämndens ordförande Annsofie Thuresson.

Enligt förslaget ska det för nyanställningar till tjänster som innehåller omsorgsnära arbete hos riskgrupper krävas intyg om att den arbetssökande har vaccinerats mot covid-19. Samtidigt kommer nuvarande medarbetare att tillfrågas huruvida de har vaccinerats mot covid-19 eller ej.

- De som inte har vaccinerats, eller som inte vill uppge huruvida de har vaccinerat sig, ska i så stor utsträckning som möjligt få arbetsuppgifter som inte är omsorgsnära. Det handlar inte om att omplacera medarbetare utan om att minska risken för smittspridning genom att så långt det går fördela arbetsuppgifterna på arbetsplatsen så att det i första hand är vaccinerade medarbetare som utför de omsorgsnära uppgifterna, förklarar Leila Misirli, chef för sektor Omsorg.

Åtgärder för att skydda riskgrupper

Kävlinge kommun har länge arbetat för en hög vaccinationstäckning bland medarbetare som arbetar omsorgsnära. Kravet på vaccinationsintyg som nu föreslås är en av åtgärderna.

- Vi har tidigare sett till att göra det enkelt att vaccinera sig på arbetstid, tagit fram informationsmaterial och fört samtal kring vaccination. Dessutom har vi fortsatt högt fokus på att våra rutiner kring hygien och skyddsutrustning följs. Alla dessa åtgärder syftar till att minska risken för smittspridning och att kunna erbjuda en så trygg omsorg som möjligt för riskgrupperna, förklarar Leila Misirli.

Fakta - förslaget i korthet:

Omsorgsnämnden väntas föreslå att kommunstyrelsen beslutar att:

• All personal som nyanställs oavsett anställningsform inom sektor Omsorg och som arbetar omsorgsnära ska vara vaccinerad eller påbörjat sin vaccination mot covid-19.
  • Befintlig personal oavsett anställningsform inom sektor Omsorg som arbetar omsorgsnära ska muntligt tillfrågas och ges möjlighet att uppvisa vaccinationsbevis om de är vaccinerade mot covid-19. De som uppger att de är ovaccinerade eller inte vill svara ska så långt det är möjligt inte arbeta omsorgsnära.

Detta föreslås gälla från 2022-01-10 till 2022-12-31.

Omsorgsnämnden tar ställning till förslaget den 9 december och den 15 december väntas förslaget behandlas av Kommunstyrelsen.

Annsofie Thuresson (M)

Ordförande Kommunstyrelsen 0709-73 92 05
Leila Misirli

Sektorschef Omsorg 046-73 90 00 (vxl)