Kawasaki Sverige och MOTUL inleder samarbete om smörjmedel

Inför säsongen 2016 startar Kawasaki Sverige och Motul ett samarbete om smörjmedel. Kawasaki, kända i branschen som nytänkande, innovativ teknik med stora framgångar inom motorsport och Motul, erkända för förträfflighet av sina produkter och innovationsförmåga blir samarbetet till stor fördel för båda parter.

Efter framgångarna inom motorsport under 2015 för Kawasaki både lokalt och internationellt kommer större satsningar göras inom motorsport inför säsongen 2016. En stor byggsten till denna satsning är valet av seriösa, stabila samarbetspartners.

”Det är mycket glädjande att vi nu kan påbörja ett långsiktigt samarbete på den svenska motorcykelmarknaden med MOTUL, globalt ett av de starkaste varumärkena inom smörjmedel” säger Johan Lyckman, VD på Kawasaki Motors Sverige.

Motul har oerhört stor erfarenhet från smörjmedelsbranschen och visat stor förmåga att utveckla nya lösningar och ständigt förbättrat prestandan av sina produkter och tjänster, säkerställa utvecklingen av varumärket och kontinuerlig vara i framkant internationellt. För säsongen 2016 är även Motul huvudpartner i World SuperBike där Kawasaki under de senaste åren skördat stora framgångar med Kawasaki Racing Team.

Hos många av Kawasaki Sveriges återförsäljare är redan idag Motul det naturliga valet för såväl fabriksfyllning som eftermarknadsaktiviteter såsom service och underhåll av Kawasaki motorcyklar. Ett närmare samarbete känns därför som ett naturligt steg framåt för båda företagen.

Torbjörn Ekenstam, Nordic Business Development Manager för Motul säger att ”Motul som är Europas ledande varumärke för underhållsprodukter till motorcyklar är stolta att även i Sverige ingå i ett långsiktigt samarbete med Kawasaki som har ett fantastiskt spännande produktprogram och en närvaro på alla Svenska racingbanor. För Motul kommer alltid motorsport vara en viktig del av verksamheten eftersom det är på racingbanorna produkterna testas till sin gräns. Vi hoppas att utnttja responsen från förare och mekaniker inom Kawaski Sweden till att vässa våra produkter och erbjudanden ytterligare och därmed bli en ännu bättre samarbetspartner till den svenska MC- och marinmarknaden”.

Avtalet sträcker sig till 2018 och gäller alla Kawasakis motorsportteam inom roadracing, motocross, enduro och nytt för i år; vattenskoter. Företagen kommer tillsammans jobba för att utveckla motorsporten och tänja gränser för att nå högre och bättre resultat.

• motocross/enduro
  • jetski