Gratis makeupkurser för cancersjuka

Makeup-kurser för cancersjuka kvinnor på Karolinska sjukhuset i Solna och Huddinge

Look Good Feel Betters kurser (LGFB) är en möjlighet för många kvinnor som drabbats av cancer, oavsett typ av cancer, att få hjälp med utseenderelaterade problem som kan uppstå vid cancerbehandling. Över 22 000 kvinnor har deltagit i de kostnadsfria kurserna inom hudvård och makeup som finns på 15 olika sjukhus. LGFB startade sin verksamhet på Radiumhemmet på Karolinska i Solna våren 2004. På systersjukhuset i Huddinge startade verksamheten i oktober 2019.

Varje år får drygt 62 500 personer i Sverige en cancerdiagnos, överlevnadsgraden är drygt 70 % för både kvinnor och män efter 10 år (från cancerfonden.se). Många lever även med cancer som en ”kronisk” sjukdom. Att leva med cancer innebär ofta att man får genomgå många behandlingar och ta mediciner som gör att man kanske inte riktigt känner igen sig själv när man tittar i spegeln. Under två timmar med makeup-konsulenter från LGFB får cancersjuka kvinnor en stund att ägna sig åt sitt utseende och sig själva – något som har visat sig ha en mycket positiv effekt.

– Målsättningen är att ge cancersjuka kvinnor ett ökat välbefinnande i en svår livssituation. Kursen är ett tillfälle att träffa andra som går igenom samma sak och ägna sig åt vardagliga saker som att sminka sig, vilket många tycker är väldigt skönt. Inga anhöriga eller närstående är med på kurserna utan enbart kvinnor under cancerbehandling allt för att underlätta för kvinnorna att kunna prata om hur de mår just nu.

Har man också förlorat delar av sin kvinnlighet genom att tex operera bort brösten och tappat sitt hår, kan produkter som mascara och läppstift hjälpa till att lyfta fram lite kvinnlighet igen, säger Anneli Håkansson, projektledare för LGFB.

Deltagarna får professionell rådgivning av makeup-konsulenter som jobbar som volontärer i projektet. Kursen följer ett 12-stegsprogram som är lika i alla länder. Det börjar med hudvård för att sedan övergå till makeup. Viktigast för många kvinnor är att få hjälp att fixa till ögonbrynen (som många gånger glesas ut eller tom försvinner helt under behandlingen). Alla får hjälp av makeup-konsulenterna och de hjälper även varandra.

-Jättefin kurs och en mycket viktig kurs för att få känna välbefinnande, helnöjd. Mycket trevlig kurs – att få träffa människor i samma situation och volontären duktig och lyhörd. Mycket uppskattat.

Detta är kommentarer från deltagare på kurserna på Karolinska.

Under pandemin så stängde alla sjukhus ner möjligheten till våra kurser så vi fick snabbt bli digitala. Det tog ca 1 månad från nedstängning till vi hade digitala kurser via zoom. Damerna fick informationen via affischer på behandlingsavdelningarna. LGFB skickade hem necessärer till deltagarna på de digitala kurserna.

Vi fortsätter att nu på våra sjukhus och kompletterar med digitala kurser. Digitala kurser blir inte lika ofta som under pandemin.

Idag finns LGFB på femton sjukhus runt om i Sverige men efterfrågan runt om i landet är stor, både av sjukhus och av patienter. Så vill ni bidra till LGFBs arbete för de cancersjuka kvinnorna hör gärna av er.

- Vi vill verkligen passa på att tacka alla våra fantastiska sponsorer och volontärer som stöttar oss med allt från produkter, ekonomiska bidrag och sin egen tid. Utan detta stöd skulle detta inte vara möjligt och våra deltagare aldrig kunna få denna underbara stund för sig själva och få den fina gemenskapen som växer fram på kurserna, säger Anneli Håkansson.

För mer information, kontakta gärna:

Anneli Håkansson, projektledare LGFB

E-post: anneli.hakansson@ktf.se

Om Look Good Feel Better

Look Good Feel Better är ett humanitärt program som startade i USA 1989 och som nu finns i 27 länder runt om i världen. I Sverige startade programmet våren 2003 av Kosmetik- och Hygienföretagen (KoHF) och ledande kosmetikföretag. Look Good Feel Better erbjuder cancersjuka kvinnor kostnadsfria kurser inom hudvård och makeup. Sedan starten 2003 har över 22 000 kvinnor deltagit i kurserna. Ca 60 make-up-konsulenter jobbar som volontärer inom projektet. Drygt 30 000 produkter doneras årligen av kosmetik- och hygienföretagen till deltagarnas necessärer. Programmet finns på 15 olika sjukhus; Södersjukhuset, St Göran, Huddinge och Radiumhemmet i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Lund, Malmö, Karlstad, Kristianstad, Sundsvall, Umeå, Västerås, Uddevalla och Linköping. Läs mer på www.lookgoodfeelbetter.se.

Regioner