Delårsrapport Q1 juli-sept 2013 för Kentima Holding AB

Delårsrapporten för Kentima Holding AB finns 2013-10-30 tillgänglig på företagets hemsida, www.kentima.se.

Q1 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 7 909 (7 941) KSEK och kostnaden för råvaror och handelsvaror uppgick till 4 603 (4 859) KSEK. Detta innebär en ökning av bruttovinsten med 7 % jämfört med föregående års period.
  • Personalkostnaderna uppgick till 2 434 (1 848) KSEK vilket är en ökning med 32 %. Detta är en förväntad kostnadsökning som är i linje med bolagets tillväxtambitioner och planerade personalökning.
  • Övriga kostnader uppgick till 1 348 (1 045) KSEK vilket är en ökning med 29 %. Kostnaden består till större del av framtagning och översättning av marknadsföringsmaterial samt mässkostnader.
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 041 (-435) KSEK. Periodens resultat före skatt uppgick till -1 084 (477) KSEK som motsvarar -0,16 (-0,10) SEK per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -456 (260) KSEK. Totala kassaflödet uppgick till -895 (-469) KSEK.
  • Två exportsäljare har påbörjat sin anställning, båda med fokus på försäljning mot säkerhetsbranschen och vår produkt Ethiris Video Management Software. Dessutom har vi anställt en ekonomiassistent och två programmerare.
  • Bolaget kommer från och med redovisningsåret 2013/2014 att omfattas av K3. Kentima Holding hade per 2013-09-30, 447 aktieägare.
  • Kent Nilsson, VD har under perioden utökat sitt innehav med 15.000 aktier.

Händelser efter rapporttidens utgång:

• Bolaget har anställt två nya säljare med inriktning på försäljning mot Automationsbranschen. Säljarna påbörjar sin anställning den 1 december 2013.
  • Bolaget har publicerat sin första offentliga årsredovisning, den 10 oktober.
  • Den 22-23 oktober ställde vi ut på välkända Sectechmässan i Stockholm.
  • Ethiris VMS presenterades på Sectech med nya funktioner, utökat kamerastöd och nya språkfunktioner.
  • WideQuick 4.2 lanserades på Sectech som innehåller bl.a. vårt nya Ethiris Objekt.
  • Bolaget kommer att hålla sin årsstämma den 31 oktober klockan 15:30 på Staffanstorps Gästis.