Kentima lanserar version 5.6 av Ethiris

Nu lanserar Kentima en ny version av Ethiris, en flexibel och kraftfull mjukvara för kamera­övervakning. Ethiris 5.6 innehåller många nyheter och förbättringar. Nedan följer några exempel:

• Förenklad inspelning
    Kentima har skapat en ny panel i Ethiris Admin under serverns konfiguration som heter ”Kamerainspelning”. I denna panel visas samtliga kameror som är anslutna till Ethiris Server i en överskådlig tabell. I tabellen går det att individuellt för varje kamera välja automatisk inspelning via rörelsedetektering och/eller schema. Rörelse­detekteringar kan automatiskt skapas direkt från tabellen genom att välja någon av de tre standardinställningarna känslig, standard eller okänslig. Även schema kan skapas automatiskt från tabellen. I och med denna förenkling kan operatören skapa villkor för både händelsestyrd och kontinuerlig inspelning utan användning av skript.

• Ethiris Mobile för iPhone
    Den första versionen av Ethiris Mobile för iPhone är nu klar. Appen finns tillgänglig för nedladdning på App Store.

• Ethiris Mobile är nu kostnadsfri och tillgänglig för alla 4 licensnivåer
    I samband med lanseringen av version 5.6 av Ethiris har Kentima beslutat att ta bort avgiften för anslutning av Ethiris Mobile. Det innebär att alla som har en Androidenhet (telefon eller platta) eller en iPhone/iPad kan ladda ned Ethiris Mobile och ansluta till en Ethiris Server version 5.6. Samtliga licensnivåer (Basic, Extended, Advanced och Premium) medger anslutning från Ethiris Mobile.

• Historikloggning av variabelvärden i Ethiris Server
    En ny loggningsfunktion har införts i Ethiris Server. Funktionen bygger på att det skapats en eller flera ”Loggenheter” där det kan läggas till så kallade interna variabler från Ethiris Servers datalager. När värdet för en variabel i en loggenhet förändras skrivs det nya värdet tillsammans med en tidsstämpel till en loggfil. De loggade värdena kan sedan presenteras tillsammans med inspelad video i videospelaren och på detta sätt visas vilka värden olika variabler hade vid olika tidpunkter. Operatören kan även välja att loggvärdena ska inkluderas vid en eventuell export av video. Funktionen används idag i en betaversion på ett transport­företag för att lagra kolli-ID för paket som samtidigt filmas på en transportbana.

• Optimeringar för videospelaren
    Vid uppspelningen i Ethiris Client begär videospelaren inspelad video från Ethiris Server. Bilderna som hämtas från servern buffras sedan i videospelaren. Kentima har här lagt till en buffringsindikator som visar aktuell status för buffring av video. När allt är OK är indikatorn grön. Om inte videospelaren hinner få video i den takt som det ska spelas upp blir indikatorn istället röd. Med hjälp av detta blir operatören snabbare medveten om eventuella problem med buffringen och kan vidta åtgärder, till exempel att välja färre kameror samtidigt i videospelaren eller att sänka uppspelningstakten.

• Kopiering och flyttning av sektioner och klientvyer
    I Ethiris Admin är det nu möjligt att både kopiera och flytta klientvyer och sektioner för att effektivisera konfigureringsarbetet för Ethiris Client.

• Utökat kamerastöd
    Samsung PTZ och I/O