Kentima lanserar version 5.8 av Ethiris

På Skydd 2012 på Stockholmsmässan lanserar Kentima en ny version av Ethiris, Kentimas flexibla och kraftfulla mjukvara för kameraövervakning. Den nya versionen innehåller många intressanta nyheter inom bl.a. kommunikation. Ett nytt stöd för både TCP- och http-kommunikation ger bland annat möjlighet att ansluta olika typer av videoanalysprodukter till Ethiris. Dessutom finns nu Kentimas app, Ethiris Mobile, för både Android och iOS (iPhone och iPad).
Ethiris 5.8 börjar levereras från och med vecka 40.

Många av marknadens kameror har idag inbyggda analysfunktioner. Den nya versionen av Ethiris kan via TCP och http nu ta emot och bearbeta kamerornas analysinformation. Informationen kan till exempel användas för att starta en inspelning.

Ethiris Mobile har utvecklats på flera punkter och har nu även stöd för kameror som skickar video i H.264-format. Appen har också optimerats avseende nätverkstrafik och prestanda. Genom att storleken på bilderna anpassas till den specifika mobila enhetens skärmstorlek innan bilderna överförs från Ethiris Server till Ethiris Mobile reduceras nätverkstrafiken avsevärt.

För integratörerna är det viktigt att ha ett kraftfullt verktyg för att på ett effektivt sätt kunna optimera kamerasystemet. Med den nya versionen av Ethiris tas stora steg för att förbättra informationen om systemet. Dels kan man nu se samtliga aktiva klientuppkopplingar mot respektive server och dels får man tillgång till detaljerad statistik för de anslutna kamerorna i form av bildfrekvens, bandbredd, inspelning med mera.

Den nya backupfunktionen i Ethiris 5.8 gör det möjligt att på ett säkrare sätt spara systemets konfigurationsfiler. Om konfigurationen behöver återställas, till exempel efter ett datorhaveri, finns det en lättillgänglig översikt med alla backuper. Genom att enkelt välja en backup i listan kan systemet snabbt återställas till önskat tidigare läge.

I ett kamerasystem är säkerhet en viktig faktor. Därför har Kentima satsat på att vara bland de första med att ha stöd för kryptering av lagrad video. Inloggningssystemet har också förbättrats genom att det nu finns stöd för både så kallad förinloggning samt automatisk in- och utloggning.

Utökning av kamerastödet är något som Kentima arbetar med kontinuerligt. Bland nyheterna denna gång märks ONVIF PTZ och nya kameramodeller från Samsung. Genom Ethiris generella kamerastöd är det möjligt att ansluta flertalet av de kameror som har stöd för RTSP, till exempel VideoIQ och UDP.

För mer information, vänligen kontakta:
Peter Andersson, Produktchef Ethiris
E-post: peter.andersson@kentima.se