Kentima lanserar WideQuick 4.0

På mässan Scanautomatic kommer Kentima presentera version 4.0 av sitt HMI/SCADA-system WideQuick. Den största nyheten i WideQuick 4.0 är nyutvecklade WideQuick Web Client. WideQuick Web Client är en webbservermodul som går att lägga till i ett WideQuick HMI/SCADA-system och gör det möjligt att övervaka och påverka anläggningen via vanliga webbläsare eller mobila enheter.

WideQuick är ett flexibelt och generellt verktyg som snabbt ger integratören möjlighet att utveckla kraftfulla användargränssnitt för övervakning. WideQuick har ett brett användningsområde och passar till såväl maskiner som olika typer av industri- och automationsanläggningar. Mjukvaran används också som överordnat system i olika säkerhetsapplikationer. WideQuick är uppbyggt med en klient/serverarkitektur och kan användas både i lokala och globala nätverk. Målsättningen med WideQuick är att det ska gå snabbt och enkelt att utveckla en HMI/SCADA-applikation som ger operatören ett säkert och användarvänligt system med stor flexibilitet.

Några nyheter i WideQuick 4.0

• Anslutning till WideQuick Web Client
    Nu går det att presentera informationen från WideQuick Runtime i en webbläsare. WideQuick Runtime, WideQuick Remote och WideQuick Web Client har ett gemensamt utvecklingsverktyg - WideQuick Designer.

• Nytt och snabbare fjärrprotokoll
    Effektivare och stabilare kommunikation mellan WideQuick Remote och WideQuick Runtime.

• Olika hjälpfunktioner
    Utvecklaren kan få mer information om den inloggade användaren. T.ex. användarens beskrivning och vilka privilegium användaren har. Vid överföring av projekt från Designer till målsystem visas en dialog på målsystemet under tiden överföring pågår.

• RPC-funktionalitet, Remote Procedure Cal
    Remote Client och Web Client kan skicka händelser till Runtime. Runtime tar hand om händelser i korrekt ordning utan risk för konflikter om flera händelser genereras samtidigt. Runtime kan kontrollera behörigheten på användarna som genererar händelsen och kan därmed behålla kontrollen lokalt på vem som får göra vad.

• Ny funktionsdemo
    WideQuick innehåller en funktionsdemo för att integratören snabbare ska komma igång med utvecklingen och dessutom hela tiden ha tillgång till användbara exempel. I samband med version 4.0 görs det en omfattande uppdatering av funktionsdemon.

• Nytt licenssystem
    WideQuick Remote och WideQuick Web Client är licensfria från och med version 4.0, istället administreras anslutningslicenser på WideQuick Runtime.