Roligare trädgård för barnen

Roligare trädgård för barnen

Föräldrar vill ofta att barnen ska vara ute och leka, bli rosiga om kinderna och få fina minnen från naturen. Men för att det ska bli så gäller det att skapa en tillåtande och skön energi kring utomhuslekarna.

– Ha en glad röst när du talar om trädgården! Barn blir stres- sade och kan inte roa sig själva om mamma är irriterad på dem, säger trädgårdsarkitekten Hil- levi Liljeström.

Genom att skapa platser som lockar och utmanar barnen kan man hjälpa dem att bli hur kreativa som helst. Men hur ska de platserna se ut?

– Fråga dig var du skulle du vilja leka om du vore barn? Skapa sedan platserna tillsam- mans. Märker barnen att du tycker om att vara i trädgården så kommer de också tycka om att vara där. Det kan handla om att du spar lite bråte som kan bli byggmaterial bakom boden, att det finns jord och frön tillgäng-ligt för barnen, smultronplantor som doftar förföriskt eller en stig som leder bort till en liten dunge där man kan bygga en koja.

FLER GODA RÅD? – Placera inte lekstugan på en plats där ingen vill vara, för då vill inte barnen heller vara där. Lös först problemet med varför platsen inte känns trevlig.