Via hallen in i framtiden

Via hallen in i framtiden

Vitt och fräscht är snart historia. Nära naturen-trenden som flyttade in i våra hem redan i fjol fortsätter att breda ut sig. – Vi kan förvänta oss mer trämaterial, naturtoner och rustik inredning. Pendeln svänger sakta men säkert mot det mörka och murriga, säger Peter Siljerud, trendspa- nare och omvärldsanalytiker på Futurewise. Han tror att trenden är en reaktion på alla ytliga kommersiella budskap och experters utlåtanden som vi tvingas ta ställning till dagligen. Vi söker med ljus och lykta efter sanningen och vad är mer äkta och okonstlat än naturen?

VILKA DELAR AV VÅRT HEM FOKUSERAR VI PÅ 2012?

– Hallen och altanen. Hallen blir viktigare då den är det första man ser i ett hem. Många kommer att göra hallen till en plats där man kan visa upp olika sidor av sig själv med egna fotografier, föremål från olika resor och liknande. – Altaner och verandor blir också viktiga eftersom de kan för-länga hemmet och därmed göra det större. Att skapa naturligare övergångar mellan inne- och uterum skapar rymd.

FORTSÄTTER KÖKET ATT VARA HEMMETS MEDELPUNKT?

– Köket har alltid varit hemmets hjärta och möjligen förstärks detta i och med att vi får fler ensamboende i Sverige. – Köket är den mest naturliga mötesplatsen när släkt och vänner kommer på besök. Alla böcker och tv-program om mat- lagning kan också förstärka denna trend, även om användandet av dyra designkök långt ifrån alltid står i proportion till investeringen.

HUR KOMMER DET SE UT I VÅRA HEM OM TIO ÅR?

– Inredningsmässigt kommer vi att se en fortsatt individualism och en tydligare personlig prägel i våra kök och hem. Man väljer sin stil och försöker sedan krydda med egna detaljer. Det blir allt svårare att tala om trender, eftersom det förutsätter att det är någon form av massbeteende. Om tio år vill vi vara allt annat än mainstream, säger Peter. Han rapporterar om att vi istället längtar vi efter det unika, mänskliga och hantverksmässiga. Saker som är skapat med passion kommer att eftertraktas. Ju skevare och vindare desto bättre, det tillför bara en unik charm. Samtidigt fortsätter de digitala inslagen i våra hem att bli fler. Vi har högtalare, tv-apparater, plattor och olika displayer i snart varje rum. Och kanske allra flest finns i köket. – Köket är rummet som mest radikalt kommer att omformas av all ny teknik. Våra matinköp kommer helt att styras av våra personliga matprofiler och möjligen ingår även kyl, frys och spis i dessa nätverk. Genom att placera mat på ”elektroniska tungor” kommer vi direkt få förslag på recept utifrån ingredienserna, säger Peter och fortsätter: – Om tio år är det inte otänkbart att vi även har digitala tapeter som kan byta mönster med ett knapptryck.