K-rauta i samarbete med Nordisk Film inför lanseringen av Hallonbåtsflyktingen

K-rauta i samarbete med Nordisk Film inför lanseringen av Hallonbåtsflyktingen

Hallonbåtsflyktingen är årets stora komedi om en svensk man i en finsk kropp. Filmen är baserad på boken med samma namn om Mikko Virtanen. Mikko hatar allt som är finskt. Han har sedan barnsben velat lämna den stora tystnaden, risbastun, knivslagsmålen och ”kosken” för svenssonliv, Försäkringskassan, kylskåpskall fil och ABBA.

På Finlandsfärjan stöter Mikko på den svenske psykologen Mikael som har tröttnat på hela den svenska ”jävla lagomheten”. På däck träffar de två en livsavgörande överenskommelse; Mikko får överta Mikaels identitet och äntligen bli helyllesvensk.

Nu ska han bara lära känna sin nya svenska familj…

I filmen medverkar Jarmo Mäkinen – känd från såväl filmproduktioner som K-rautas reklamkoncept – tillsammans med flera kända svenska skådespelare så som Jonas Karlsson, Frida Hallgren och Josephine Bornebusch.

”Vi uppskattar samarbeten som har anknytning till vårt gedigna finska arv och det känns särskilt kul att få bidra i lanseringen av en film där Jarmo Mäkinen medverkar." säger Karolina Åhs, marknads- och kommunikationschef för K-rauta AB.

Samarbetet innebär bland annat att K-rauta bjuder in sina kundklubbsmedlemmar till förhandsvisning (vid 10 tillfällen på utvalda orter i Sverige). Vi två av dessa tillfällen, i Stockholm den 25/9 och i Eskilstuna den 2/10, kommer Jarmo Mäkinen att närvara och hälsa besökarna välkomna.