Nytt butikskoncept i byggvaruhandeln har ökat försäljningen 20%

Nytt butikskoncept i byggvaruhandeln har ökat försäljningen 20%

K-rauta gör en make-over på sina varuhus

För att möta konkurrensen på den stigande gör-det-själv-marknaden, introducerar K-rauta ett nytt butikskoncept inom byggvaruhandeln. Temat är ”lätt att hitta, lätt att handla” och har redan introducerats på tre befintliga varuhus. K-rauta i Södertälje fick sin make-over i oktober 2007 och har sedan dess ökat omsättningen med 20 procent.

Byggboomen håller i sig och gör-det-själv-marknaden väntas öka stadigt med cirka 1 miljard per år under 2008-2010. Sammanlagt renoverar svenskarna för runt 24 miljarder per år. (Källa Industrifakta) K-rautas nya butikskoncept ”lätt att hitta, lätt att handla har med gott resultat först testats på den finska marknaden och ska inom två år finnas på alla K-rautas varuhus i Sverige.

– För att möta befintliga och nyetablerade konkurrenter är det viktigt att ligga steget före vad gäller förändringar och uppdateringar och vi är jättenöjda med resultatet hittills, säger Joakim Forss, Commercial Manager på K-rauta.

De tre varuhusen som tagit del av nya butikskonceptet är Södertälje, Sundsvall och Örebro.
Södertälje uppgraderades i höstas och har ökat omsättningen med hela 20 procent, i Sundsvall har omsättningen hittills ökat med 14 procent sedan uppgraderingen i januari 2008. Örebro fick sin make-over så sent som vecka 10 och fördubblade omsättningen under första helgen. I höst är det varuhusen i Väla och Göteborg som står näst på tur.

Det nya butikskonceptet består av öppnare ytor, mindre lagerkänsla, modernare och tydligare display och produktinformation, nya hyllsystem, ny belysning, Målet är att skapa det modernaste byggvaruhuset och underlätta det för kunden att hitta bland avdelningarna.

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Forss, Commercial Manager, 070-431 69 61, joakim.fors@k-rauta.se