Radhuset som ska hjälpa familjen Hallström att minimera sitt klimatavtryck

Radhuset som ska hjälpa familjen Hallström att minimera sitt klimatavtryck

Den 9 november är det invigning av det helrenoverade radhuset som ska hjälpa familjen Hallström att minimera sitt klimatavtryck. Renoveringsprojektet har fokuserat på att radhuset, byggt 1968, skall renoveras med så smarta och miljövänliga lösningar som möjligt.

Det nyrenoverade radhuset är en uppvisning i olika hållbara material och tekniska lösningar. Här samsas gamla beprövade material och hantverkstekniker med de senaste innovationerna och nyheterna. Mångfalden av klimatsmarta lösningar i ett och samma hus är unikt.

Projektet inkluderar också en viktig studie av en familjs totala klimatavtryck under ett helt år och hur man kan minska det. Går det att leva ett modernt familjeliv och ändå hålla ett lågt klimatavtryck? Boende, mat och resor inkluderas i detta experiment där drömhuset står i fokus.

K-rauta har under renovering valt att stötta projektet och många av produkterna finns att köpa hos K-rauta. K-rauta tyckte projektet var intressant och gick i linje med varuhusets ambitioner om att förenkla för sina kunder att välja bra miljöval.

-Vi på K-rauta har 100 000-tals produkter och strävar efter att erbjuda ett bra och hållbart sortiment. Genom att stödja Eco Now House- projektet hoppas vi kunna inspirera våra kunder till smart och hållbar renovering och samtidigt göra det ännu tydligare hur man kan hitta och använda några av de mest klimatsmarta produkterna i vårt sortiment, säger Karolina Åhs, marknad och kommunikationschef på K-rauta

Som en del av projektet har en webbsida och blogg om hållbar renovering och inredning skapats vilken även beskriver den förändring som har gjorts, www.econowhouse.se Här hittar man inspirationsbilder, tips, råd, inköpsguide samt information om mätningen av familjens klimatavtryck.

Radhuset invigs den 9 november 2016 av Vallentunas kommunalråd Parisa Liljestrand och Ylva Mozis, ordförande i miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.

Press välkomnas kl 15:00 och allmänhet får tillträde efter kl 16:00. Besök föranmäls via e-post på info@econow.se eller genom att ringa Anders Hallstrom, kontaktperson på Eco Now, 070-4284968.

K-rauta AB är ett helägt dotterbolag till Finlands största handelskoncern, Kesko Oyj. Det första svenska byggvaruhuset öppnade 1996 i Stockholm. Idag är K-rauta rikstäckande med 20 byggvaruhus, från Haparanda i norr till Malmö i söder. K-rauta erbjuder gedigna produkter och tjänster inom badrum, trädgård, verktyg, bygg och inredning.