Sisyfos och K-rauta rustar upp Wenngarns slott

Sisyfos och K-rauta rustar upp Wenngarns slott

Anrika Wenngarns slottsområde i Sigtuna rustas upp och ett nytt bysamhälle med både hotell och bostäder byggs på området. Samtidigt öppnas slottet och dess park upp för allmänheten. Detaljplanen klubbades av Sigtuna kommunfullmäktige den 20 februari. För genomförandet står fastighetsförädlarna Sisyfos tillsammans med partnern och huvudleverantören K-rauta.

Från medeltida kronogods till alkoholistanstalt till en levande kulturmiljö för allmänheten – nu ska ett av landets mest spännande slottsområden få nytt liv och återfå en del av sin forna glans. Nya ägaren Olle Larsson tillträdde egendomen den 1 oktober 2013 och sedan dess har planerna tagit fart på allvar. Hotell Anstalten, en träningsanläggning och slottsparken ska stå klara redan till sommaren. Resten av detaljplanen kommer att byggas ut etappvis för att stå färdigt under de närmaste åren.

- Vår vision är ett öppet samhälle förankrat i historien med slottet som hjärta och mötesplats för boende, företag och besökare. Att få vara med om att ge nytt liv till ett byggnadsminne och en miljö av det här slaget och låta fler ta del av den kulturskatt som finns där är ett drömprojekt, säger Olle Larsson, ägare för Sisyfos-gruppen.

Området är på 35 hektar och består av grönytor och över 70 byggnader, om totalt 26 000 kvm från olika tidsepoker. Köpeskillingen för Wenngarns slott och de omgivande ägorna var 125 miljoner kronor. Den fullständiga detaljplanen rymmer förutom hotell och träningsanläggning även ett företagscenter och olika typer av bostäder, som möjliggör etablering av såväl ungdomsbostäder som omsorgsboende på området. K-rauta är partner och huvudleverantör till projektet som genomförs i nära samarbete med Sigtuna kommun.

- Det är ett nytt kapitel som skrivs i historien om Wenngarn. Ett samhällsbygge av det här slaget ska skötas med extra varsam hand och ställer stora krav på samtliga parter. Vi är stolta över att ha fått det förtroendet, säger Johan Wiklund, VD på K-rauta Sverige.

Läs mer om projektet på www.wenngarn.se
Exempelbilder finns på: https://www.dropbox.com/sh/ckqgjg4d1lfvxk6/H73pcSRrli#/

För ytterligare information och bilder, kontakta

Christian Tärnholm, kommunikationsansvarig K-rauta
christian.tarnholm@k-rauta.se
08-58 81 89 41, 070-431 69 41

Emelie Åstrand, marknadskoordinator Sisyfos
emelie@sisyfos.se

Om Wenngarn

Historik
Wenngarns slottsområde cirka två kilometer norr om Sigtuna utanför Stockholm är ett område med mycket gamla anor. Området nämns i Sveriges äldsta bevarade brev från 1100-talet.
Fastigheten blev kronogods under Gustav Vasas tid. År 1653 såldes egendomen till landets rikaste man Magnus Gabriel de la Gardie, som lät förvandla medeltidsborgen till ett praktfullt barockslott. Idag är slottet ett byggnadsminne.

Under de senaste århundradena har Wenngarn varit utarrenderat och fungerat som bostad åt landshövdingar i Uppsala. 1916 blev det en statlig anstalt för vård av alkoholister. I samband med att anstalten avvecklades 1983 såldes den till Lewi Pethrus Stiftelse, en verksamhet som drevs av svenska Pingströrelsen och syftade till att rehabilitera personer som fastnat i drogmissbruk.

Slottskapellet är unikt i sitt slag. Då kronan åter tillträdde Wenngarn 1686, lämnades slottskapellet helt orört. Inget har tillkommit och bara några få detaljer har försvunnit sedan dess. Därmed är kapellet ett av landets absolut bäst bevarade kyrkorum från stormaktstiden.

Vid slottet finns en högklassig terrasserad barockträdgård som ritades av Jean de la Vallée. som även ritat delar av Versailles utanför Paris. Vid själva anläggandet tror man att Olof Rudbeck hjälp till. Idag hör trädgården till landets finaste minnen av 1600-talets trädgårdskonst.

De senaste 30 åren har underhållet varit eftersatt och Wenngarns byggnader, parker och infrastruktur har gradvis förfallit. Behovet av renovering och restauration är mycket stort.

Milstolpar
Den första byggfasen pågår fram till juni 2014 och rymmer 13 olika delprojekt, däribland hotellet, träningsanläggningen, återställning av parken, installation av hiss i slottet och renovering av alla ytskikt på byggnaderna. Hela området beräknas vara färdigbyggt om fem år.

• 1 april - hotell Anstalten står färdig och öppnar dörrarna i maj 2014.
  • 1 juni 2014 - konferensanläggning, restaurang och träningsanläggning invigs
  • 1 juli 2014 - parkanläggningen invigs
  • 1 september 2014 - byggnationsstart villor Allébyn
  • 1 mars 2015 - byggnation av villor skogshöjden
  • Första bröllopet hålls på Wenngarn den 7 juni
  • Sigtuna museum öppnar utställning på Wenngarn i maj

Siffror och fakta
Arbetet omfattar bland annat:

• 120 000 arbetstimmar under fas 1 som pågår till den 1 juni
  • 10 500 burkar färg
  • 1 200 kvm glas till företagscentrum
  • 2 024 kökshandtag
  • 2 500 plantor till terrasserna
  • 1000 gammaldags rosor
  • 800 ton hästgödsel
  • Den största samlingen av dekorativa körsbärsträd i Skandinavien, över 100 olika sorter.