Stockholmarna är landets flitigaste hemmafixare

Stockholmarna är landets flitigaste hemmafixare

Konsumentmarknaden för byggvaror fortsätter stiga trots varningar för nedåtgående branschkonjunktur på grund av kommande räntehöjningar, hantverkarbrist och lägre fastighetspriser.

Allra störst är gör-det-själv-marknaden i storstadsområden och K-rauta möter nu efterfrågan med ett fjärde byggvaruhus i Stockholmsområdet, totalt det 18:e i Sverige.

– Hela branschen ser en stor efterfrågan i Stockholm, tillväxten förra året på konsumentsidan var dubbelt så stor som på riksnivå. Att etablera oss med ett fjärde varuhus i Kungens Kurva som är ett starkt handelsområde är årets stora händelse för oss, säger Jani Jylhä, VD K-rauta.

Privatpersonerna står nu för cirka 20 procent av branschens totala omsättning, och Stockholmarna per capita står för största andelen av landets konsumentinköp. Procentsiffror som hela tiden stiger samtidigt som företagskunderna handlar allt mer internationellt och direkt från underleverantörerna. Att vinna marknadsandelar bland privatkunderna i framför allt Stockholm blir därmed allt viktigare för byggvaruhuskedjorna.

Så skiljer sig stockholmsfixaren från övriga landets gör-det-självare:

Trendigare
Stockholmarna är mer benägna att följa inredningstrender än övriga landet och hemmaprojekten blir därför fler och sker oftare.

Rikare
Högre löner i Stockholm ökar hushållens disponibla inkomst, varav en stor del läggs på hem och inredning.

Fler lägenhetsskal kräver större åtgärder
Idag är det allt vanligare att Stockholmarna köper stommar och omvandlar till lägenheter. De senaste tio åren har bl.a. 1800 råvindar renoverats om till bostäder. Bostadsbristen gör också att många väljer att t.ex. omvandla sin stora etta till en mindre tvåa.

Flyttar oftare
Stockholmarna flyttar oftare på grund av bostadsbristen men även för att boendet i Stockholm är en finansiell spekulation.

Fler anlitar hantverkare
Stockholmare köper mer hantverkstjänster i förhållande till övriga landet.

Stockholmarna äger sina hem i större utsträckning
Den höga andelen bostadsrätter gör att fler renoverar lägenheterna för att öka värdet. Ett högt bostadspris följs ofta av stora satsningar på att få till drömboendet.

Dyrare och exklusivare inredning
Den typiska stockholmslägenheten har allmänt högre standard än på landsorten vilket också triggar till exklusivare inredning. Stockholmare satsar mer på framför allt lyxiga kök och badrum.

K-rauta Kungens Kurva öppnar 17 april
Varuhuschef är Mikael Westerback som jobbat på K-rauta sedan 1996, han kommer närmast från K-rauta i Bromma där han var Tf varuhuschef. Antal anställda 62, varav 33 heltidsanställda. Varuhuset är cirka 10 000 kvm och innehåller 22 000 artiklar för VVS, trädgård, verktyg, bygg och inredning. Konkurrenter i området: Bauhaus och Hombach. Under öppningshelgen uppträder Charlotte Perrelli och Marie Picasso i varuhuset.

För mer information, kontakta:
VD K-rauta: Jani Jylhä 070-431 69 60