Biogas Syd: Spelreglerna är den stora utmaningen för biogastraktorn

Den politiska viljan finns, tillverkare vill producera och användare vill köpa biogastraktorer. Då är det bara att köra! Eller? Så enkelt är det inte har det visat sig när branschen grävt djupare i biogastraktorns utvecklingsmöjligheter. Det största hindret är ett komplicerat samspel mellan olika regelverk som styr biogastraktorns möjligheter att introduceras på marknaden.

Det var engagerade och livliga diskussioner när företrädare från branschen träffades den 6 december på ett seminarium i Malmö som anordnades av Biogas Syd. Det är ingen som ställer sig emot en introduktion av biogastraktorer. Tvärtom är inställningen mycket positiv från samtliga håll; politiker, tillverkare och användare vill alla se biogastraktorer på marknaden så snart som möjligt. Samtliga ser biogasens mångfaldiga vinster i form av affärsmöjligheter, resursutnyttjandet och miljönyttan. Problemet är att dagens lagstiftning inte tillåter biogastraktorer varken på nationell eller på europeisk nivå. Det är dessutom flera olika regelverk det handlar om, vilket försvårar frågan.

- När jag och Landsbygdsminister Eskil Erlandsson diskuterade frågan första gången, hade vi uppfattningen att lösningen skulle vara lätt. Men ju djupare vi grävde, desto mer förstod vi hur komplicerat det var. Det är flera olika lagstiftningar som är berörda och just nu hanteras frågan av tre olika departement, säger Marie Wickberg, tidigare sakkunnig på Landbygdsdepartementet, numera Riksdagen (C).

På uppdrag av regeringen utreder för tillfället Jordbruksverket och Transportstyrelsen vilka möjligheter som finns för att gå vidare. Att ändra ett EU-regelverk tar lång tid. Att Sverige har möjligheten att införa ett nationellt regelsystem för biogastraktorer är inte en önskvärd lösning, då det är ett önskemål från tranportbranschen att reglerna ska vara harmoniserade, helst globalt men särkilt inom EU. Ännu finns ingen säker tidpunkt då reglerna för biogastraktorer kommer att införas, utredningen ska redovisas till regeringen i februari 2012. Men Transportstyrelsen uppskattar att 2014-2015 kan ett svenskt regelverk för dispens av nya och konverterade traktorer finnas på plats. Ett europeiskt regelverk tror Transportstyrelsen kan stå klart tidigast 2015-2016. Helt uteslutet med biogastraktorer redan nu är det däremot inte.

- Om en tillverkare skulle vilja börja producera en mindre serie traktorer, finns det en tänkbar möjlighet att ge dispens för dessa då de är av samma motorfamilj, säger Svante Törnquist, Transportstyrelsen.

Det finns även en del tekniska problem som behöver lösningar. Ett sådant är exempelvis tankningen. Det finns teknik för småskalig uppgradering så att lantbrukare själva kan rena sin biogas till fordonsgaskvalitet, men det kan vara svårt att få ihop den ekonomiska kalkylen. Även tekniken för tankning på den egna gården finns, men den är betydligt långsammare än den konventionella tekniken. Men tekniska problem ses inte som det avgörande hindret.

- Tekniska problem och var man kan tanka kan alltid lösas. Det är de stora regelmässiga frågorna som är den stora utmaningen. Det går inte att lösa ett problem i taget, vi måste ta tag i de olika regelverken samtidigt, säger Roland Nilsson, E.ON Gas.

Av det stora engagemanget att döma är inte frågan om vi kommer att se biogastraktorer rulla framöver, utan det är snarare än fråga om när.

Kjell Christensson, Biogas Syd,
tfn 0709-48 22 00, e-post: kjell.christensson@biogassyd.se

Biogas Syd är ett nätverk och en regional samverkansorganisation för biogas i södra Sverige. I nätverket deltar drygt 25 organisationer, företag, kommuner och forskningsinstitut. Biogas Syd en verksamhet inom Energikontoret Skåne med Kommunförbundet Skåne som huvudman.