Mer stöd till förstagångsföräldrar i Skåne

Nu får fler skånska förstagångsföräldrar utökat stöd i sitt föräldraskap. Projektet Växa tryggt - föräldraskapsstöd i samverkan utökas med 15 team från hela Skåne. Totalt deltar nu 19 team i Växa tryggt.

I Växa tryggt samverkar barnhälsovård, mödrahälsovården, förebyggande socialtjänst och tandvård. Projektet är unikt i sitt slag där Skåne är den enda regionen i Sverige som har dessa professioner samlade i ett och samma team.

- I Skåne har vi valt att satsa brett och vi vänder oss till alla kommuner och områden, både större städer och landsbygden. På så sätt kan vi skapa möjligheter för att alla barn i Skåne ska få en jämlik start i livet, säger Anna-Maria Troedsson, projektledare

I Malmö startar flera team under våren. I Kirseberg och på Barnens hus är förväntningarna positiva inför starten och vad projektet kan ge.

- En trygg start i livet bygger framtiden. Genom Växa tryggt tar vi nu ytterligare steg mot att främja goda och jämlika uppväxtvillkor för Malmös yngsta medborgare. Vi sätter barnet och föräldrarna i fokus, och erbjuder stöd i en väldigt speciell tid i livet, en tid som ibland kan präglas av oro och osäkerhet. Trygghet, tillit och kunskap är våra ledord i detta, och vi ser fram emot att jobba tillsammans över professionsgränserna,säger Sanna Bang Olsson, Sektionschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen, Malmö stad.

Uppstartsdag för nya team

Tisdagen den 11 februari ses alla nya team för en gemensam uppstartsdag i Medborgarhuset i Eslöv. Under dagen kommer de bland annat att få inspirationsföreläsningar och praktisk information om vad det innebär att delta i Växa tryggt och hur de som team kan arbeta på ett effektivt sätt.

Om Växa tryggt

• Ett utökat hembesöksprogram där barnhälsovård, mödrahälsovård, förebyggande socialtjänst och tandvård samverkar.
  • De verksamheter som deltar kommer gör sex hembesök hos förstagångsföräldrar, till skillnad från de två som BVC gör idag.
  • Barnhälsovårdssjuksköterskan från BVC är med på alla hembesök, föräldrarstödjare som representerar socialtjänsten är med på fyra och barnmorska samt tandsköterska/hygienist är med på vars ett.
  • Totalt 19 team är igång, spridda över hela Skåne
  • Besöken kommer ha stort fokus på föräldrarnas egna frågor.
  • Pågått sedan augusti 2019.

Anna-Maria Troedsson, projektledare Växa tryggt, Kommunförbundet Skåne

Telefon: 0728 - 85 47 58