Bavaria Nordic etablerar nytt bolag och blir exklusiv återförsäljare av Kia

Bavaria Nordic och Kia Motors Sweden har tecknat en avsiktsförklaring som innebär att Bavaria Nordic, med nytt bolag, blir exklusiv återförsäljare för Kia med två eller fler anläggningar i Stor-Stockholm.

Avsikten är att under året starta byggnationen av Kia-exklusiva anläggningar med invigning under 2015.

Peter Himmer, Vd för Kia Motors Sweden, är mycket nöjd med den potential samarbetet med Bavaria Nordics nya bolag i Stockholm kommer att innebära. –Vi har under en längre tid sett behovet av fler Kia-anläggningar i Stor-Stockholm där vi i dagsläget bl a står utan representation i områden som Täby/Danderyd och Hammarby/Nacka. Att nu få möjlighet att samarbeta med en väletablerad koncern som säljer Kia exklusivt i de områden där vi saknar representation betyder inte bara ökad försäljning utan även att Kia-ägare får möjlighet till ett ännu bekvämare bilköp och bilägande i sin närhet. Vi ser även en stor potential i att kunna erbjuda företagskunder en ännu starkare närvaro i Stor-Stockholm.

Även hos Bavaria Nordic ses samarbetet som en stor möjlighet att bredda sitt engagemang som återförsäljare. Svein Å Ström, CEO för Bavaria Nordic säger: -Vår bedömning är att Kia har mer att ge i marknaden, vi har flera segment där vi ser att Kia har ytterligare potential och det finns andra delar som vi kan vidareutveckla. Kia med dess breda modellprogram samt höga produktkvalitet gör att varumärket passar väldigt bra i koncernens framtida strategi. För etablering av det nya bolaget har Bavaria Nordic anställt Håkan Pohl som Vd. Håkan Pohl har lång erfarenhet från svensk bilmarknad, såväl hos generalagent som i återförsäljarledet.

Bavaria Nordic är en norsk koncern och en betydande aktör inom bilbranschen. Koncernen omsätter idag ca 5 miljarder NOK och är återförsäljare av bl a BMW, MINI och Porsche.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson, tel 08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 2,7 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 150 länder där Kia har ett nätverk med återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 48 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.