Gotland och Toscana populäraste resmålen för svenskar på bilsemester

I sommar åker nära hälften av alla svenskar på bilsemester, en tredjedel väljer att bilsemestra i Sverige. Svenskarna åker på bilsemester för frihetskänslans skull och helst åker de till Gotland eller Italien. Detta visar ny rikstäckande undersökning som genomförts av opinionsföretaget YouGov på uppdrag av bilföretaget Kia.

Resmålet som lockar mest under bilsemestern i Sverige är Gotland, detta anger 11 procent av svenskarna om de får välja fritt bland destinationer (Öland hamnar på andra plats med 7 procent och Västkusten på tredje plats med 6 procent). Om svenskarna åker utomlands på bilsemester rattar 17 procent helst till Italien (Frankrike hamnar på andra plats med 14 procent och Tyskland på tredje plats med 12 procent).

− Att svenskarna väljer Gotland som drömresmål under bilsemestern beror förmodligen på att det ger besökare en känsla av att vara utomlands. Många som besöker Gotland upplever det som att de har hamnat mycket längre bort än vad de egentligen har gjort, säger turistchef Sofia Wollmann, Inspiration Gotland AB. Drar man paralleller med Italiens Toscana så finns även här otroligt fina landskap, kustlinjer och historia som väntar på att bli upptäckta längs vägarna.

När svenskarna får lista sina populäraste vägsträckor under bilsemestern svarar 15 procent Österlens kustväg mellan Ystad och Brösarp. 14 procent svarar Höga Kustenslingan mellan Ullånger och Höga Kustensbron medan 11 procent föredrar Blåvägen mellan Holmsund och Hemavan vidare in i Norge. I Europa föredrar man att köra i Florens och då helst mellan Siena och Toscana, 15 procent listar denna som deras drömvägsträcka (Côtes d’Azur mellan Toulon och Monaco och Trollstigen i Norge får lika många röster med 11 procent).

Nio av tio av alla svenskar har någon gång varit på bilsemester, av dessa har 89 procent någon gång bilsemestrat Sverige och 72 procent i Europa.  Hela 14 procent har rest ända till USA och där påbörjat bilsemestern. I genomsnitt är svensken borta en och en halv vecka på bilsemester och kör sammanlagt mellan 100-150 mil.

− De flesta svenskar har någon gång varit på bilsemester och många av oss har starka minnen kopplade till dessa resor, säger Maria Berglund, marknadschef på Kia Motors i Sverige. Vi gjorde undersökningen för att ta reda på vilka svenskarnas vanor kring bilsemestern är idag och hitta inspirerande tips som andra kan ta del av. Undersökningen lägger även grunden till vårt nya bilsemesterindex.

I Kias bilsemesterindex avslöjas även:

Det bästa med bilsemestern:

• 81 procent av svenskarna tycker att det bästa med bilsemestern är friheten att kunna stanna och åka när man vill
  • 57 procent av svenskarna tycker att det är ett enkelt sätt att upptäcka nya platser
  • 42 procent av svenskarna tycker att är ett enkelt sätt att få med sig allt man vill ha med under semestern

Faktorer som avgör en lyckad bilsemester:

• 23 procent av svenskarna anser att det viktigaste är att ha bra stämning i bilen
  • 15 procent tycker att det är viktigt att man fattar spontana beslut om stopp/pauser och resmål längs vägen
  • 14 procent tycker att det viktigaste är att bilen är säker/trygg

Så håller svenskarna god stämning i bilen under bilsemestern:

• 55 procent föredrar att prata med varandra i bilen
  • 18 procent lyssnar på musik
  • 6 procent lyssnar på ljudbok

De vanligaste irritationsmomenten under bilsemestern är:

• 45 procent svarar när bilen krånglar
  • 44 procent svarar att bli fast i långa bilköer
  • 31 procent svarar dåligt väder
  • 20 procent svarar långsamma husvagnar som hindrar trafiken

Svenskarnas favoritprylar under bilsemestern

• 11 procent svarar boken
  • 10 procent svarar datorn
  • 7 procent svarar kameran

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Cirka 1000 intervjuer har genomförts bland svenskar i åldern 18-74 år som någon gång åkt på bilsemester och kan tänka sig att åka på bilsemester. Undersökningen är genomförd under maj 2012. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen i åldern 18-74 år.

Presskontakter:

Maria Berglund

Marknadschef på KIA MOTORS SWEDEN AB

Mejl: m.berglund@kia.se

Cecilia Gustafsson

Press- & Kommunikationschef på KIA MOTORS SWEDEN AB

Mejl: c.gustafsson@kia.se

Om Kia

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 15 fabriker och monteringsanläggningar i tio länder producerar över 2,5 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.