Kia lanserar nya Rio i mitten av september

Kia lanserar nya Rio i mitten av september

Kia Rio med sofistikerad elegant design och klassledande CO2-utsläpp

Nya Kia Rio introduceras i mitten av september. Den nya bilen har inget gemensamt med sin föregångare förutom namnet samt att den storleksmässigt också kommer att vara en aktör i B-segmentet.

Grundtanken som chefdesigner Peter Schreyer och hans medarbetare arbetade efter var att den nya bilen ska kunna attrahera alla över hela världen och vara en kombination av europeisk finess, latinskt formspråk kryddat med en asiatisk touch.

Jämfört med sin föregångare är den20 mmlängre (4045 mm),15 mmlägre (1455 mmoch25 mmbredare (1720 mm). Hjulbasen är70 mmlängre (2570 mm) vilket borgar för större passagerarutrymme och lastkapacitet. Bilens överhäng har minskats med30 mmi bak och30 mmfram.

Motorer, växellådor och klassledande CO2-värden

Kia Rio erbjuds från start med två bensinmotorer: En1,2 litersfyrcylindrig bensinmotor på 85 hk och 121 Nm vid 6000 varv/min samt en1,4 litersfyrcylindrig bensinmotor på 109 hk och 137 Nm vid 6300 varv/min.

1,2 litersmodellen är femväxlad och 1,4 litersmodellen är sexväxlad samt finns också med en fyrstegad automatisk växellåda.

Bränsleförebrukning blandad körning för1,2 luppgår till 4,8 l/100 km samt5,1 lblandad körning för1,4 l.

Båda modellerna har låga koldioxidutsläpp och tar därmed täten i B-segmentet.  Trots låga koldioxidutsläpp är antalet hästkrafter högre i Kia Rio än hos konkurrenterna. 1,2 literbilens utsläpp ligger på 109 g/km och den manuellt växlade 1,4 literbilen på 119 g/km.

Längre fram introduceras två dieselmotorer;1,1 lCRDi EX samt1,4 lCRDi EX Komfort.

Hög utrustningsnivå och säkerhet

Båda modellerna är välutrustade redan i standardutförande. Nya Rio bjuder på attribut som inte vanligtvis finns i bilar i B-segmentet. Till exempel är färddator samt ’hill assist’ standard och i bilens komfortpaket inryms eluppvärmbar ratt och LED-ljus fram och bak.

För säkerheten svarar bland annat aktiva nackskydd, ESP, 6 krockkuddar/-gardiner samt start & stop-systemet ISG (Idle Stop and Go).

Komfortabla detaljer som t ex i-POD anslutning och eluppvärmbar ratt finns också för den som så önskar.

Garantier

Som övriga Kia-modeller har Kia Rio 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti samt 5 års lackgaranti.

Priser (rekommenderade cirkapriser)

Kia Rio1,2 lECO  – 127 900 kr

Kia Rio1,2 lECO EX  – 137 900 kr

Kia Rio1,4 lECO EX Komfort  – 152 900 kr (automat + 10 000 kr)

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation,Cecilia Gustafsson,

tel08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 13 fabriker och monteringsanläggningar i nio länder producerar i det närmaste 2 miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag 42 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.