Kia på bilsalongen i Genève -  Världspremiär för Kia Sportspace koncept & cee’d GT Line

Kia på bilsalongen i Genève - Världspremiär för Kia Sportspace koncept & cee’d GT Line

Världspremiär för Kia Sportspace koncept & cee’d GT Line

På bilsalongen i Genève har konceptbilen Sportspace världspremiär men också nya sportiga cee’d GT Line. Kias bästsäljare i småbilskonceptet, Picanto, visas i ny styling. Även ny teknik som den helt nya 1,0 liters T-GDI-motorn och Kias nyutvecklade sjuväxlade DCT växellåda får framskjutande placeringar i montern hos det framgångsrika bilmärket.

Kia Sportspace koncept

Kia Sportspace är en helt ny typ av Gran Turismo – en bil för aktiva människor som behöver lastutrymme, komfort men också sportighet. Bilen har ett heltäckande panoramasoltak, interiören har lyxigt läder i kombination med moderna material som kolfiber och aluminium och en multimediadisplay. Displayen visar normalt en bild från bilens bakre kamera som har vidvinkeloptik vilket innebär att det inte finns någon inre backspegel. I bagaget finns stålvalsar som gör att man med lätthet kan skjuta in lasten i bagagerummet och efter man stängt luckan och startar motorn dras stålvalsarna ned och bagaget står säkert på bagagerumsgolvet. Bilen är 4855 mm lång, 1870 mm bred, 1425 mm hög och med en hjulbas på 2840 mm.

Sportig Kia cee'd "GT Line"

Nya GT Line erbjuder köparna det sportiga utseendet av högpresterande Kia cee'd GT och pro_cee'd GT och mångsidigheten hos den sedvanliga modellfamiljen av cee’d. Samtliga modeller, pro_cee’d, femdörrars cee’d och Sportswagon kommer att erbjudas i GT Line.

GT Lines designspråk är en utveckling av cee'd GT, med LED-ljus i iskubsformat, nya bredare stötfångare och dubbla avgasrör. Alla GT Line-modeller är standardutrustade med bakre LED ljusenheter och en nydesignad 17-tums lättmetallfälg.

Interiören i cee'd GT Line är sportigare med bland annat klädsel i grått, vitt och svart med grå sömmar och GT Lineloggor, svart pianolack, läderratt och aluminiumpedaler. Kia cee’d GT Line erbjuds med två motoralternativ; den helt nya 1,0 liters T-GDI motorn på 120 hk och med ett vridmoment på 172 Nm samt en uppgraderad version av den befintliga 1,6 l CRDi-motorn som nu är uppgraderad till 133 hk och med ett vridmoment på 285 Nm. Till bensinmotorn finns en sexväxlad manuell växellåda och till dieselmotorn kan man också välja den nya sjuväxlade DCT växellådan.

Kia cee’d GT Line introduceras i Sverige i början av 2016.

Debut för Kias 1,0-liters T-GDI trecylindriga motor

Kia’s helt nya 1,0 liters T-GDI motor är konstruerad för att förbättra bränsleförbrukning och utsläpp samtidigt som den erbjuder bra prestanda. Detta är den första av Kias kommande utbud av slimmade motorer.

T-GDI motorn ger 120 hk och ett vridmoment på 172 Nm och erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda. Den nya 1,0 litersmotorn kommer att finns i flera Kia-modeller i framtiden.

Helt ny sjuväxlad dubbelkopplingslåda

Kias helt nya sjuväxlade dubbelkopplingslåda (DCT) har konstruerats för låg bränsleförbrukning och sportig körkänsla i manuellt läge och komfort och mjukhet i automatläge. Den nya DCT-lådan kan hantera vridmoment upp till 300 Nm. Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan kommer att finnas tillgänglig i ett antal Kia-modeller i framtiden.

Nystylad Picanto

I Genève visas en ny version av storsäljaren Picanto. De mest framträdande exteriöra förändringarna är nya stötfångare och en ny grill. 1,0 litersmotorn är uppdaterad och uppfyller Euro6. Bilen får även nya större bromsskivor som förbättrar bromssträckan betydligt. Nya Picanto lanseras i Sverige i april.

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson,

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 10 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 3 miljoner bilar per år. Bilarna säljs i 150 länder där Kia har ett nätverk med återförsäljare och serviceverkstäder. Kia har idag mer än 49 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.