Nya Kia Rio och uppdaterade Soul och Carens visas i Kias monter i Paris.

Kia på bilsalongen i Paris: Nya Rio, Soul & Carens

- Världspremiär för helt nya Rio
- Uppdaterad Soul med 1,6 T-GDI turbomotor på 204 hk
- Carens med ny exteriör och interiör

Nya Kia Rio

Nya Rio får världspremiär på bilsalongen i Paris, Mondial de l’Automobile, nu på torsdag 29 september. Fjärde generationen Rio har en mer kraftfull design, ny teknik och uppkopplingsmöjligheter, bland annat integrering med Android och Apple. Den karaktäristiska ”tiger-grillen” har gjorts smalare och bredare och strålkastarna har fått en mer skulpterad form samt en LED-signatur.
Dimljusen har flyttats utåt och är integrerade i stötfångaren, vilket även bidrar till att visuellt bredda fronten. Bakljusen visar upp en ny pilformad LED-ljussignatur.

Säkerheten är hög, och bland annat autobroms är standardutrustning. Karossen består av 51 procent avancerat höghållfaststål (AHSS), vilket sänker vikten i bilen samtidigt som den hållbara strukturen bidrar till ökad säkerhet för de åkande.
Axelavståndet har ökat och kupéutrymmet vuxit. Bagagerumsvolymen har ökat med 37 liter till 325 liter (VDA).

I motorutbudet finns bland annat trecylindriga turboladdade bensinmotorn 1,0 T-GDI med antingen 100 eller 120 hästkrafter (förbrukning ej fastställd men under 100 g/km CO2).
Nya Rio börjar säljas i Sverige under första kvartalet 2017.

Uppdaterade Kia Soul

Med den nya 1,6 T-GDI turbomotorn på 204 hk länkad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda accelererar bilen 0 – 100 km/h på 7,8 sekunder och når toppfarten 200 km/h. Förbrukningen hamnar på 6,9 l/100 km, motsvarande 156 g/km

Soul känns igen på den nya fronten som fått LED-strålkastare och ny finish på grillen. Bakre stötfångaren har fått nya dimljus. 1,6 T-GDI får utmärkande exteriöra detaljer; annorlunda främre stötfångare med större luftintag, röda detaljer och lister, unika 18-tumsfälgar och dubbla avgasrör. Interiören går i svart och orange, och rattens nederkant är platt.
Uppdaterade Kia Soul börjar säljas i Sverige i november. Priserna är ännu inte fastställda.

Uppdaterade Carens

Carens presenteras med nydesignad front och bakre stötfångare och de senaste infotainmentsystemen. Fronten har blivit mer skulpterad tack vare ny grilldesign och annorlunda infattning av dimljusen. Baktill har bakljusen fått en mer distinkt ljussignatur.

Interiören är flexibelt fem- eller sjusitsig och fräschas upp med nya materialval. Kia Connected Services via TomTom® och backkamera handhas via pekskärmen. Här finns även möjligheten att spegla sin smartphone via Android Auto™ och Apple CarPlay™.
Försäljningen av ansiktslyfta Carens i Sverige börjar i november. Priserna är ännu inte fastställda.

Välkommen till Kias monter i hall 3 på bilsalongen i Paris!

Presskonferens 29 september kl 14.45 – se live på Facebook/Kia Motors Europe

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda