Kia Soul elbil lanseras 2014

Kia Soul elbil lanseras 2014

Under andra halvan av 2014 lanseras Soul EV globalt. Soul EV är den första elbilen från Kia utanför Sydkorea och tekniken är en vidareutveckling från elbilen Kia Ray som under 2 år har rullat på vägarna i Seoul.

Framhjulsdrivna Soul EV drivs av en elmotor på 81,4 kW samt ett 27 kWh litiumjonbatteri som ger ett vridmoment på hela 285 Nm.

Den totala körsträckan på en laddning uppgår till 200 km. Full uppladdning i ett vanligt eluttag nås efter 5 timmar. Bilen kan även snabbladdas på 25 minuter med 100 kW laddare.

0-100 km/tim gör Soul EV på knappt 12 sekunder och toppfarten uppgår till 145 km/tim.

För att förebygga olyckor och på grund av att bilen i stort sett är ljudlös är den utrustad med det virituella motorljudet Vess ljudsystem (Virtual Engine Sound System).

Kia Soul EV bygger på den nya Soul-modellen som introduceras i Sverige våren 2014. Bilen har en helt ny plattform baserad på plattformen för senaste Kia cee’d vilket innebär att Soul har längre hjulbas (2570 mm), 29 % styvare chassi och uppgraderad fjädring. Sammantaget innebär det kraftigt
förbättrade köregenskaper och ökat kupéutrymme.

Soul EV är utrustad med ett unikt Supervision-instrument med en bildskärm på åtta tum.

I huvudsak är interiörens komponenter tillverkade av återvunnet och nyutvecklade antibakteriella material.

Soul EV:s design är ännu inte avslöjad.

Bild: Nya Soul som lanseras under våren 2014, foto Kia Motors Corporation

Kia Motors Sweden AB Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Kias 9 fabriker och monteringsanläggningar i 5 länder producerar över 2,7  miljoner bilar per år som säljs i 150 länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.