Snowboardproffset Sven Thorgren är ny ambassadör för Kia Sverige och kör en Kia EV9 GT Line. Foto Daniel Bernstål

Kia Sweden och snowboardstjärnan Sven Thorgren: Kör mot en laddbar framtid

Kia Sweden är stolta att presentera vårt nyaste samarbete med den svenska snowboardstjärnan Sven Thorgren. Partnerskapet är en del av vårt löfte att inte bara erbjuda innovativa och högkvalitativa bilar, utan också att främja en aktiv och hållbar livsstil.

Sven Thorgren är 29 år gammal, uppvuxen i Sollentuna som ett av fem barn i familjen, och professionell snowboardåkare sedan 14 års ålder. Hemma är numera i Kläppen, där han allt som oftast syns i snowboardbacken - som träning, eller för nöjes skull.

Sven tävlar i grenarna slopestyle och big air. Bland framgångarna har han ett flertal pallplaceringar i Winter X Games, SM-medaljer och världscupplaceringar. I OS 2014 kom han på en fjärdeplats.

Tillsammans med Sven Thorgren kommer Kia att rulla ut en rad marknadsföringskampanjer och evenemang som lyfter fram vikten av hållbarhet i våra dagliga liv och transportval. Sven kommer att köra en Kia EV9 GT Line.

- Jag har ett bilintresse och testat en del märken och modeller, EV9:an är på en helt annan nivå än något jag haft tidigare. Speciellt elbil är en game changer för mig. Jag älskar att en stor bil känns liten och lätt tack vare den direkta kraften som finns i bilen. Även av de elbilar jag testat så står denna bil ut på alla håll tycker jag, säger Sven Thorgren.

Vad driver dig?
- För mig är utveckling det centrala i allt jag gör detta oavsett om det handlar om att utvecklas som person eller inom min idrott. Jag anser också att mycket av utveckling hänger ihop. Jag ser utvecklingen som en drivkraft oavsett om det är snowboardkunskaper, personlig/mental utveckling eller att lära mig hur man snickrar.

Genom detta samarbete siktar Kia Sweden på att stärka banden med svenska konsumenter som prioriterar kvalitet samt medvetenhet och klimatansvar: ett steg framåt i att inte bara vara en bilproducent, utan en leverantör av hållbara mobilitetstjänster.

- Att få jobba med Sven Thorgren, som är lika engagerad i hållbarhet och en aktiv livsstil som vi, är fantastiskt, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Sweden. Det här partnerskapet förstärker vårt engagemang i det vi kallar den laddbara rörelsen och ger oss en unik möjlighet att engagera våra kunder på djupet.