Kia utmanar på tjänstebilsmarknaden

Kia utmanar på tjänstebilsmarknaden

Kia, Sveriges tredje mest sålda bil till privatpersoner under 2011, tar nu steget in på företagen och gör en storsatsning på tjänstebilar. Kia erbjuder alla sina modeller som tjänstebilar och vänder sig till alla typer av företag och branscher.

Tjänstebilskonceptet omfattas av Kias populära 7-åriga nybilsgaranti och omfattande servicekoncept i hela landet. Med satsningen på tjänstebilar vill Kia ge fler möjlighet till tjänstebil med ett attraktivt förmånsvärde, och ett restvärde som ger mer pengar över i plånboken för både förmånstagaren och företagen.

– När vi nu har svenska folket med oss skall vi även få företagen och tjänstebilsförare att få upp ögonen för Kia som en utmanare på tjänstebilsmarknaden, sägerPeter Himmer, VD på Kia Motors i Sverige. Vår tanke med att välja Kia som tjänstebil är att man skall få lite mer över i plånboken utan att göra avkall på prestanda, säkerhet eller design.

Kias mål med tjänstebilssatsningen är att under 2012 bli Sveriges tionde största tjänstebilsmärke. I övrigt är målet att fortsätta tillväxten och ta en del av den växande marknaden för tjänstebilar.

Tabellen i bif dokument visar på förmånsvärdet brutto bland några av Sveriges mest sålda tjänstebilar i respektive storleksklass. Siffrorna kring förmånsvärde kommer från Skatteverket.

Marknaden för tjänstebilar har ökat stadigt de senaste 10 åren. 2002 var antalet nyregistrerade tjänstebilar 95 291. Motsvarande siffra för 2011 är 115 782. Siffror från de första månaderna 2012 visar att ökningen fortsätter*.

*Enligt Vroom – en statistikdatabas för bilbranschen

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation,Cecilia Gustafsson,

tel08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Europe ansvarar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad för 25 marknader i Europa. Huvudkontoret finns i Frankfurt, Tyskland.

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 15 fabriker och monteringsanläggningar i tio länder producerar över 2,5  miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.