​Korrigerad räckvidd och ändrat namn – Kia e-Niro

​Korrigerad räckvidd och ändrat namn – Kia e-Niro

Den officiella räckvidden ändras efter att Kia upptäckt att testmetodiken inte varit korrekt.
Kommunikationskampanjen för den nya elbilen med namnet Kia e-Niro startar den 25 december.

Kia Motors Europe utfärdar en korrigering av den officiella räckvidden för nya Kia e-Niro, mätt enligt den standardiserade testmetoden Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP, för elbilar.

Den korrekta räckvidden är 455 km vid blandad körning, jämfört med tidigare angivna 485 km. Den officiella räckvidden vid stadskörning förblir oförändrad: 615 km.

Alla nya bilar som ska säljas inom EU omfattas av de nya WLTP-testerna, som använder ett standardiserat testprogram som fastställs och övervakas av utvalda testmyndigheter.

Vid testerna för typgodkännandet tillhandahöll den oberoende organisation som övervakar processen oavsiktligt en felaktig testmetodik och godkände sedan de genererade resultaten. Detta ledde till att Kia e-Niro testades under en oproportionerlig lång tid i WLTP:s stadskörcykel (omfattar lägre hastigheter och minskat energibehov), vilket resulterade i en överskattning av bilens räckvidd vid blandad körning med mer inslag av landsvägskörning.

Inkonsekvensen i testcyklerna har identifierats i samband med en pågående homologering av en kommande ny elbilsmodell från Kia.

Inga andra bilmodeller från Kia påverkas. Kia Motors kommunicerar proaktivt med potentiella kunder som visat intresse för nya e-Niro för att informera om avvikelsen.

Namnet Kia e-Niro gäller nu på samtliga marknader i Europa. I Sverige har arbetsnamnet varit Niro EV men från och med nu harmonieras namnet med övriga Europa.

Kia e-Niro premiärvisades den 30 november – 2 december på eCarExpo i Göteborg och kommunikationskampanjen startar den 25 december.