Nya Kia cee’d – elegant och sofistikerad

Nya Kia cee’d – elegant och sofistikerad

Bilen erbjuder bland annat:

-         1,6 GDi med dubbelkopplingslåda

-         Självparkeringssystem

-         Filövervakningssystem

-         Eluppvärmbar ratt

-         Från CO297 gram

Andra generationen av bästsäljande Kia cee’d har världspremiär på bilsalongen i Genève den 6 mars.

Femdörrarsversionen såväl som den i Sverige mycket populära kombimodellen visar för allra första gången upp sig för den europeiska marknaden. Kombimodellen kommer att presenteras utförligt vid senare tillfälle.

Nya Kia cee’d bygger på framgångarna av den nuvarande modellen som lanserades 2007 och som var bilen som blev en stark utmanare till redan etablerade märken.

I Europa har bilen sålts i 430 000 exemplar och i Sverige rullar idag ca 30 000 cee’d.

Den nya bilen är mer sofistikerad, mer effektiv, mer raffinerad och ger en mer engagerande körupplevelse än sin föregångare.

Nya cee’d är längre4300 mm(4260 mm) och lägre1470 mm(1480 mm) men mer strömlinjeformad än tidigare modell. Det innebär att den är1780 mmbred mot föregångaren på1790 mm. Plattformen är helt ny och hjulbasen som är på2650 mmär en av de längsta i C-segmentet.

Stort fokus har lagts på att minska bränsleförbrukning och utsläpp utan att ge avkall på motorns respons eller effekt. För första gången får Kia cee’d en direktinsprutad GDi-motor. De motorer som kommer att erbjudas (i Sverige) är:

1,4 lbensin, sexväxlad manuell (6,0 l* /CO2 139 g)

1,4 lCRDi, sexväxlad manuell (4,0 l* /CO2 109 g)

1,6 lGDi, sexväxlad manuell och sexväxlad DCT dubbelkopplingslåda (5,2 l/5,8 l* / CO2 119/135 g)

1,6 lCRDi, sexväxlad manuell och sexväxlad automat (4,3 l/5,5 l* / CO2 114-145 g)

Bilen baserade på1,6 lCRDi med koldioxidutsläpp97 glanseras under våren.

* blandad körning

Kia Ray, Kia Trackster och Infotainment

På bilsalongen finns också elbilen Kia Ray samt tuffa Kia Trackster med sin aggressiva design, allhjulsdrift och 250 hk. Kia presenterar även infotainmentsystemet IVI – skapat för framtida modeller.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation,Cecilia Gustafsson,

tel08-40 04 43 23, c.gustafsson@kia.se

Kia Motors Corporation (www.kiamotors.com) bildades 1944 och är Koreas äldsta biltillverkare. Som en del av Hyundai- Kia Automotive Group har Kia som mål att bli ett av världens främsta bilmärken. Kias 15 fabriker och monteringsanläggningar i tio länder producerar över 2,5  miljoner bilar per år som säljs i 172 länder. Kia har idag mer än 47 000 anställda. Kia är huvudsponsor av Australian Open och officiell bilsponsor av FIFA world Cup.

Om Kia Corporation

Kia Motors Corporation (www.kia.com) är ett globalt mobilitetsvarumärke med visionen att erbjuda hållbara mobilitetslösningar. Sedan Kia grundades 1944 har företaget satt människor i rörelse. Med 52 000 anställda över hela världen, närvaro på mer än 190 marknader och produktionsanläggningar i sex länder, säljer företaget idag cirka tre miljoner fordon per år. Kia står i spetsen för populariseringen av elektrifierade fordon och elbilar och utvecklar ett växande utbud av mobilitetstjänster och uppmuntrar miljontals människor runt om i världen att utforska de bästa sätten att förflytta sig. Med företagets slogan – ”Movement that inspires” – vill Kia inspirera genom upplevelser av varumärket och genom nya innovativa produkter och tjänster.
För mer information, besök Kia Global Media Center på www.kianewscenter.com

Kia Motors Europe

Kia Europe är den europeiska försäljnings-, marknadsförings- och serviceavdelningen för Kia Corporation. Med huvudkontor i Frankfurt, Tyskland, täcker man 39 marknader över hela Europa och Kaukasus.

Om Kia (Motors) Sweden

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Europe och har ca 82 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 12 fristående serviceverkstäder. Förutom import ansvarar företaget för produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Andra tjänster är t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 75 anställda.

Presskontakt Press- & Kommunikationschef Svarar endast på frågor från media. För tekniska- eller produktspecifika frågor från dig som konsument hänvisar vi till sidan Kontakt eller vänd dig till en auktoriserad Kia-återförsäljare. Mediesäljare hänvisas till Bizkit Havas. +46(0)707406700