Nya Kia Sorento vinner Golden Steering Wheel

Nya Kia Sorento vinner Golden Steering Wheel

Nya Kia Sorento får det prestigefyllda priset 'Das Goldene Lenkrad 2020' (Golden Steering Wheel) som delas ut av de tyska tidningarna AUTO BILD och BILD am SONNTAG.

Läsarna av de två tidningarna röstade fram nya Kia Sorento inför den sista omgången i kategorin "Stora suvar", och även expertjuryn på 18 personer höll Kia Sorento som vinnare. Nya Kia Sorento fick flest poäng i sin kategori och vann de andra två finalisterna, Aston Martin DBX och BMW X6. Hela testet publiceras i AUTO BILD nr 45/2020.

Det är andra året i följd som Kia fått utmärkelsen. I fjol fick Kia XCeed priset i kategorin "Bästa bil under 35 000 euro".

Chefen för AUTO BILD, Tom Drechsler, om nya Kia Sorento:
- Föregångaren var redan en mycket bra bil, men med nya Sorento har det skett en utveckling. Det går lika bra som det ser ut; Den har goda utrymmen, smarta interiördetaljer, röststyrning och säkerhetsfunktioner. Detta är inte bara min åsikt, utan något som hela juryn står för. Grattis till ett välförtjänt Goldene Lenkrad 2020!

Efter att dieselversionen av helt nya Kia Sorento lanserats i oktober öppnar nu orderböckerna för laddhybridversionen Kia Sorento Plug-In Hybrid. De första leveranserna sker i början av nästa år.

Båda drivlinorna har fyrhjulsdrift och sju säten som standard liksom en rad komforthöjande finesser samt hjälpande förarassistanssystem.

Helt nya Kia Sorento Plug-In Hybrid erbjuds från 569 900 kronor och Kia Sorento Diesel från 469 900 kronor.