Kia Sorento och Kia Rio var bäst i respektive klass i J.D. Power IQS.

Nytt toppbetyg för Kia i J.D. Powers kvalitetsindex

För fjärde året i rad placerar sig Kia i toppen av den årliga amerikanska kvalitetsundersökningen J.D. Power Initial Quality Study (IQS).
Kia-ägarna rapporterar färre problem de första 90 dagarna jämfört med alla andra volymmärken.

Bilarna från Kia rankas högst när 75 712 bilköpare har fått redogöra hur de upplever sina nya bilar inom en rad områden efter att ha kört med dem i tre månader. I den amerikanska konsumentorganisationen J.D. Powers årliga undersökning får Kia ett index på 72 där man mäter antal problem per 100 bilar. Genomsnittsindex för alla bilmärken i undersökningen är 92.

Kia behöll sin ledande position från tidigare år bland annat tack vare två delsegrar, sjusitsiga suven Sorento och kompetenta småbilen Rio var bäst i respektive klass. Mellanklassmodellen Optima, den mindre suven Sportage samt familjebilen Sedona (säljs inte i Europa) kom på andra plats i respektive klass. Efter att ha vunnit IQS 2015, 2016 och 2017 placerade sig Kia Soul återigen i toppen i sin kategori.

– Att rankas som bästa volymmärke för fjärde året i rad är beviset på Kias utveckling och stora fokus på ägarupplevelsen, och det råder inga tvivel om att varje Kia byggs med hantverksskicklighet och kvalitet, säger Michael Cole, COO Kia Motors America.