​Premiär i Genève för uppdaterade Kia Niro Hybrid och Plug-in Hybrid

​Premiär i Genève för uppdaterade Kia Niro Hybrid och Plug-in Hybrid

På den internationella bilsalongen i Genève (5-17 mars) visar Kia uppdaterade versioner av crossovermodellerna Kia Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid.

Fler än 270 000 sålda globalt 100 000 i Europa varav 10 000 i Sverige sedan lanseringen hösten 2016 – Kia Niro är en succé.

Emilio Herrera, VD för Kia Motors Europe:
– Niro har drivit tillväxten för Kia i Europa och är en hörnsten i vår elektrifierade produktstrategi. Tuff och robust design, mångsidiga egenskaper och låga utsläpp samt totalkostnader gör modellen attraktiv för både privatpersoner och företag. De senaste förbättringarna och uppkopplade tjänsterna gör att Niro-modellerna nu övertygar än mer.

Försäljningen av uppgraderade Kia Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid startar under andra kvartalet 2019. Priserna är ännu inte fastställda. Niro säljs med Kias branschledande 7-åriga nybilsgaranti från fabrik som standard.

De främre och bakre stötfångarna får ny design. Ljussignaturen förnyas med LED teknik; strålkastarna med Kias iskubsdesign, pilformade varselljus och bakljus. Aluminiumfälgarna med mörkgrå inlägg kommer i nytt utförande.

En rad visuella uppdateringar och förbättrade materialval höjer kvalitetskänslan inuti bilen. Som tillval finns en 10,25 tum stor pekskärm, medan 8,0 tum är standard.

Den sexväxlade automatiska dubbelkopplingsväxellådan kan numera manövreras med växelpaddlar vid ratten för ökad manuell körkänsla och kontroll. Den manuella fotmanövrerade handbromsen ersätts av en elektrisk dito.

Bland nyheterna finns den adaptiva farthållaren som är integrerad med Stop & Start-systemet och aktivt filkörningssystem, Lane Following Assist.

Niro drivs av en effektiv 1,6-liters GDi-motor (bensindirektinsprutning), kompletterad med antingen ett 1,56 kWh litiumjonpolymerbatteri (Niro Hybrid) eller 8,9 kWh (Plug-In Hybrid).

Koldioxidutsläppet för Niro Hybrid är 86 g/km (NEDC korr) motsvarande 110 g/km (WLTP), medan Niro Plug-In Hybrid klarar 29 g/km (NEDC korr) motsvarande 31 g/km (WLTP). I körcykeln för stadskörning har Niro Plug-In Hybrid en räckvidd upp till 65 kilometer, och når 49 kilometer i den kombinerade WLTP-körcykeln för elfordon.

Uppdaterade Niro täcks av den 5 mars på Genèvesalongen.