Red Dot designpris till Optima Sportswagon, Niro och Rio

Red Dot designpris till Optima Sportswagon, Niro och Rio

Tre modeller från Kia har fått utmärkelser i den välrenommerade designtävlingen Red Dot Awards; Optima Sportswagon, Niro och Rio.
Familjekombin Optima Sportswagon blev dessutom ”Best of the Best” i sin kategori.

Sedanversionen av Optima tilldelades priset i fjol, liksom föregångaren 2011. De tre nya umärkelserna innebär att Kias designteam i Korea, Tyskland och USA har vunnit imponerande 18 Red Dot-priser sedan 2009.

– Vårt globala designteam har all rätt att känna stolthet över denna trefaldiga seger eftersom den understryker Kias höga designkvalitet, enhälligt erkänd av experter, säger Peter Schreyer, president och chefsdesigner, Kia Motors Corporation.

– Det faktum att vi har lyckats vinna ”Red Dot: Best of the Best” för tredje gången i rad med Kia Optima är ett bevis på kontinuerligt hög designstandard.

Det är inte det första internationella designpriset som delas ut till Kia i år. Samma modeller – Optima Sportswagon, Niro och Rio – vann fick varsin iF Design Award för enastående produktdesign i februari.

Den officiella presentationen av Red Dot Awards kommer att äga rum den 3 juli i operahuset i Essen, Tyskland, som är ritat av formgivaren och arkitekten Alvar Aalto.

Red Dot Award – en kvalitetsstämpel i produktdesign

Utmärkelsen Red Dot är designvärldens mest prominenta utmärkelse och tävlingen är världens största årliga designtävling. Den eftertraktade röda pricken är erkänd över hela världen som ett kvalitetsmärke för enastående design. I år deltog företag från 54 länder med totalt 5 500 produkter och innovationer. Juryn bestod av 39 experter från hela världen.

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda