Sverigepremiär och priser klara för Kia Niro EV

Sverigepremiär och priser klara för Kia Niro EV

Kia Niro EV får premiär på elbilsmässan eCarExpo 30 november till 2 december. De svenska priserna startar från 429 900 kronor.

Förhandsintresset för Kias nya elbil Niro EV har varit rekordstort. Nästan 6 500 personer har registrerat sig för att få löpande informaton om bilen. Batteripaketet på 64 kWh ger den mångsidiga crossovern en imponerande räckvidd på upp till 485 kilometer på en laddning (WLTP).

Den svenska premiären sker på eCarExpo i Göteborg 30 november till 2 december.

Kia Niro EV kombinerar tuff suv-inspirerad design och praktisk mångsidighet med nollutsläpp under körning. Ett vätskekylt system hjälper till att få en stabil temperatur på batteriet vilket medger upprepade snabbladdningar. Ansluten till 100 kW snabbladdare laddas batteriet upp till 80 procent på 54 minuter. Niro EV är utrustad med värmepump för uppvärmning eller kylning av kupén under tiden den laddas.

Standardutrustningen omfattar bland annat aktivt filövervakningssystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd.

Svenska priser Kia Niro EV
Advance – 429 900 kr (bl a nyckellöst system, 7-tums pekskärm med navigation, backkamera, Apple CarPlay™ /förberedelse Android Auto™, delläderklädsel)

Advance Plus – 459 800 kr (bl a dödavinkelvarnare, eljusterbar förarstol, LED-huvudstrålkastare, helläderklädsel, ventilerade framstolar)

Tech-paket 14 900 kr (till Advance Plus: JBL® ljudssystem, LED-interiörbelysning, 8-tums pekskärm med navigation, sollucka, trådlös mobilladdare)

Statlig klimatbonus 60 000 kr är ej inräknad i priserna.

Kia Niro EV lanseras hos återförsäljarna i slutet av december.