Teknikens Världs Stora Bilpris till Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid

Teknikens Världs Stora Bilpris till Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid tilldelas ett av branschens mest prestigefyllda utmärkelser, Teknikens Världs Stora Bilpris 2018.

Tio bilar gjorde upp i finalen, men det var en Kia som till sist överglänste konkurrenterna. Optima Sportswagon Plug-In Hybrid tar täten bland laddhybriderna genom att i en ”vanlig” kombi erbjuda en räckvidd på el som inte bara vinner över konkurrenterna, utan också uppmuntrar till utsläppsfritt bilkörande till och från jobbet, skriver Teknikens Värld.

Det är tionde året i följd som tidningen delar ut priset, som föräras årets mest intressanta eller bästa bilnyhet.
– Det är förstås ett erkännande och glädjande för oss på Kia eftersom Stora Bilprisets syfte är att vägleda konsumenten vid bilköpet, säger Peter Himmer, vd Kia Motors Sweden.

Optima Sportswagon Plug-In Hybrid lanserades under sommaren med klassens längsta räckvidd på el; 62 km, lågt förmånsvärde, hög säkerhetsnivå och generös standardutrustning från 404 900 kronor. Modellen har redan placerat sig på topp tre över nyregistrerade supermiljöbilar.
– Våra laddhybrider Niro och Optima passar svensken väldigt bra och uppfyller alla krav på praktiska och rymliga familjebilar, samtidigt som konsumenten tar ett viktigt kliv för att minska klimatpåverkan, säger Peter Himmer.

Teknikens Världs motivering lyder:
”Med 59 kilometer verklig räckvidd på el är Kia Optima SW Plug-In Hybrid i särklass bäst, endast lillebror Niro är i närheten. Att köra miljövänligt i vardagen fungerar nu även för de som inte har laddmöjlighet på jobbet – och man kan dessutom räkna hem det ekonomiskt.”

Finalistbilarnas placering: 1. Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid 2. Ford Fiesta 3. Suzuki Ignis 4. Audi A4 G-tron 5. Renault Zoe 6. Opel Insignia 7. Volvo XC60 8. Skoda Kodiaq 9. Volkswagen Arteon 10. Bentley Bentayga

Läs mer om Stora Bilpriset 2018 i nr 1 av Teknikens Värld, i butik den 21 december.
Mer information om Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid http://www.kia.com/se/