Uppgraderad Kia Picanto: förarassistans för högre säkerhet

Uppgraderad Kia Picanto: förarassistans för högre säkerhet

Nya versionen av Kia Picanto kommer med avancerad säkerhetsteknik hämtad från Kias större bilar, telematik för uppkopplade tjänster och förbättrade drivlinor när den lanseras under hösten.

Kia Picanto är den minsta modellen i utbudet, men står för den största försäljningen på många marknader i världen. Tredje generationen Kia Picanto lanserades 2017, och nu får småbilen en uppgradering.
Utvändigt får toppmodellen med sportigare look, Kia Picanto GT Line, det mest markerade ”lyftet” med ny grill och ny främre och bakre stötfångare. Action- och Advance-modellerna känns igen på nya strålkastare.

Invändigt får Picanto ett 4,2 tum stort instrumentkluster framför föraren och en 8,0 tum stor pekskärm (Advance, GT Line) med Apple CarPlay och Android Auto som standard. Nya invändiga material med högre finish höjer kvalitetskänslan ytterligare.

Kia Picanto tar med sig en rad avancerade säkerhetsfunktioner från de större Kia-modellerna, vilket gör den till en av de säkraste bilarna i klassen. Advanced Assistance Systems (ADAS) inkluderar, beroende på modell, frontkollisionsvarnare med autobroms med fotgängarskydd, aktiva filhållnings- och filkörningssystem som med hjälp av kameror och sensorer styr bilen i rätt kurs samt dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare. Ny är även funktionen dödavinkelassistans, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), som varnar men även korrigerar styrningen och bromsar bilen för att förhindra en olycka om föraren inte själv upptäcker faran snett bakåt. Kia Picanto kan också varna för, och bromsa, om ett annat fordon närmar sig när man backar ut från en parkeringsplats.

Det uppgraderade telematiksystemet UVO Connect (GT Line) ger föraren tillgång till en rad ombordstjänster såsom aktuell trafikinformation, väderprognoser, intressanta platser (POI), bränslepriser och information om parkeringsmöjligheter - inklusive pris, plats och tillgänglighet. Via UVO-appen kan ägaren aktivera en rad funktioner och funktioner på distans, exempelvis skicka vägbeskrivningar till sin bil före en resa, lokalisera var bilen finns och status/diagnostik om den.

I Sverige erbjuds två motoralternativ, 1,0 MPi på 67 hästkrafter och turbobensinmotorn 1,0T-GDi på 100 hästkrafter (GT Line). Den senare får ett nytt effektivt högtrycksinsprutningssystem (350 bar). Kia Picanto är den första modellen från Kia att erbjudas med en ny automatiserad manuell växellåda, Automated Manual Transmission (AMT) i kombination med 1,0 MPi. AMT baseras på den femväxlade manuella växellådan där kopplingen och växlingsmekaniken sköts elektrohydrauliskt. Man får bekvämligheten och användarvänligheten av en automatisk växellåda, utan att offra bränsleeffektiviteten för en konventionell manuell växellåda. Förbrukningssiffrorna kommer presenteras närmare lanseringen.

Uppdaterade Kia Picanto lanseras i Europa under det tredje kvartalet 2020, med märkets unika 7-åriga nybilsgaranti från fabrik.